19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute

Sirkusmessua vietetään sunnuntaina 27.10. sirkusteltassa

11.10.2019, 09:45 /  päivitetty 14.10.2019, 14:55
Sirkusmessua vietetään Sirkus Finlandian teltassa Kaisaniemessä, Kaisaniemen puistokuja 3, sunnuntaina 27.10. kello 10. Messu on ekumeeninen.
Kuvassa piirroksena sirkusteltta, Kristuksen pää ja teksti sirkusmessu

Messun toimittavat pappi Kai Sadinmaa ja katolinen pappi Marco Pasinado. Musiikista vastaa Oulunkylän seurakunnan kanttori, muusikko Mikko Helenius ja mukana on myös Sirkus Finlandian taiteilijoita, kuten klovni Sebastian ja "ihmepojat", akrobaatit Antonio ja Connor.

Messu on Helsingin seurakuntayhtymän tuotantoa. Ensimmäistä kertaa Sirkusmessua vietettiin vuonna 2010. Silloin mukana saarnaamassa oli silloinen Helsingin piispa Irja Askola.

Aloite Sirkusmessun järjestämiseen tuli aikanaan Sirkus Finlandialta.

"Sirkus Finlandiasta kysyttiin alanko heille sirkuspapiksi. Toki suostuin. Oli joskus puhetta, että kiertäisin heidän mukanaan jonkun aikaa, mutta se oli käytännössä aika hankalaa. Ehdotin, että vedetään kuitenkin vuosittainen messu Finlandiassa syksyisin, kun sirkus saapuu Helsinkiin. Tänä vuonna järkkäsin messun ensi kertaa myös Tampereelle, kun sirkus oli siellä" kertoo pappi Kai Sadinmaa.

Messut ovat Sadinmaan mukaan olleet todella rentoja, iloisia ja koskettavia.

"Sirkusteltta luo vapauttavan tunnelman ja myös itse messuun sisältyvät sirkusnumerot, joita ovat olleet tekemässä sekä Finlandian taiteilijat että muita sirkustaiteilijoira, muun muassa Cirkus Helsingin nuoria. Finlandian oma väki hoitaa myös tekniikan, valot ja äänet, ja järjestää paikat."

Katolista pappia ei ole aiemmin ollut mukana toteuttamassa messua, mutta kerran aiemmin mukana on ollut isä Heikki Huttunen ryhmineen ortodoksisesta kirkosta. Sirkuksesta on toivottu, että tilaisuus olisi ekumeeninen koska se sopii sirkuksen kansainvälisyyteen ja sirkuksen väki saattaa kuulua moneen kirkkokuntaan. Tällä kertaa mukaan saatiin pappi katolisesta kirkosta.

"Messu on suunnattu tavallisille ihmisille. Sirkuksen oma väki pystyy osallistumaan messuun aika rajallisesti tiukan aikataulun vuoksi", Sadinmaa kertoo.‍