19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute

Arkisto: Siivenisku-sarjassa puhutaan enkeleistä

Tuomiokirkkoseurakunta

29.09.2020, 13:58 /  päivitetty 19.12.2023, 11:29
Tuomiokirkkoseurakunnan Siivenisku-sarjassa tutustutaan erilaisiin enkelikäsityksiin ja enkeleistä kertoviin Raamatun teksteihin. Sarjan ensimmäinen osa on nähtävissä Tuomiokirkkoseurakunnan Youtube-kanavalla. Sarjan ensimmäisessä osassa pohditaan, että onko enkeleitä olemassa.
Tuomiokirkon urkufasadin enkeli ja muuta urkujen koristusta, kuvan ottanut Timo Viitanen 2017

Suomen kielen sana enkeli tulee latinan sanasta angelus (kr. angelos). Molemmat tarkoittavat lähettilästä eli sanansaattajaa. Enkeli on Jumalan luoma henkiolento. (evl.fi)

Enkelit ovat todellisia läsnä olevia Jumalan luomia olentoja.

- Siihen nähden, miten vähän me luterilaisessa kirkossa enkeleistä puhumme, on hämmentävää, miten olennainen olento enkeli Raamatun maailmassa onkaan, pohtii sarjaa tehnyt seurakunnan pappi Mari Kanerva.

Kanerva muistuttaa, että lähelläsi olevan enkelin tehtävä on suojella ja varjella sinua. Enkeli toteuttaa Jumalan tahtoa ja puhuu sinulle Jumalan sanoin. Enkelit kiinnostavat ja innostavat monia, mutta aiheesta puhutaan kirkossa melko vähän. Siksi Siivenisku-sarja käsittelee nimenomaan enkeleitä.

Jokaisessa noin viiden minuutin jaksossa kuullaan myös pieniä haastatteluja enkeleihin liittyen. Jos haluat, tule mukaan kertomaan, mitä enkelit sinulle merkitsevät. Voit olla yhteydessä suoraan pappi Mari Kanervaan, mari.kanerva@evl.fi.

Siivenisku-sarjan enimmäinen osa (Youtube)

‍Lue lisää enkeleistä evankelis-luterilaisessa kirkossa (evl.fi)