16.04. Onneksi olkoon: Patrik, Jalo | Palaute

Seurakunnan kaunein lause on tervetuloa

30.01.2019, 16:31 /  päivitetty 30.01.2019, 15:39
Suosittu Miksi olen olemassa -luentosarja jatkui keskiviikkona 30.1.2019 klo 11.30 Munkkivuoren kirkossa. Irjan päivän vieraana oli Suomen ensimmäinen naispiispa, runsas vuosi sitten eläkkeelle jäänyt Irja Askola. Puheessaan Askola kuvasi identiteettinsä murroksia, joita on ollut jo monta. Hän kertoi käyvänsä päiväkodeissa kerran viikossa aamupäivisin ja lukevansa ja kirjoittavansa satuja lapsille. Se on yksi käytännön teko, joka auttaa häntä löytämään identiteettinsä tässä vaiheessa elämää, eläkeläisenä.

Askola kehotti kuulijoita kestämään keskeneräisyyttä paitsi toisissa, myös itsessään. Elämänmuutokset voivat viedä täysin tyhjyyteen, kunnes uuden identiteetin kasvulle löytyy aikaa. Lauritsalan seurakunta antoi hänelle lapsena kodin, jossa oli tilaa yhteiselle ilolle ja tekemiselle. Silloin hän muotoili ensimmäisen teologiansa, jonka mukaan Jumalan ja seurakunnan kaunein lause on tervetuloa.

Kuvaamalla omaa elämäänsä ja työtehtäviään Suomessa ja kansainvälisesti Askola kuvasi samalla oman aikansa suomalaisen yhteiskunnan ja koko Euroopan kehitystä ja muutosta, joka on ollut hämmästyttävän nopeaa. Muureja on onnistuttu murtamaan, mutta valitettavasti niitä on myös rakennettu. Askolalle itselleen merkityksellisiä ovat toinen toistensa kannustamisen ja ymmärtämisen teot. Aikuisten tulisi nähdä vastuunsa ja antaa hyvä esimerkki keskustelukulttuurista lapsille ja nuorille. Irjan päivän tilaisuus alkoi virren 972 opettelulla ja päättyi siunaukseen ja yhteiseen ateriaan.

Miksi olen olemassa -luentosarja jatkuu 27.2.2019, kun vuorossa on Kirkko ja kaupunki -lehden päätoimittaja Jaakko Heinimäki.