19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute

Viikin kirkon katolle asennettiin aurinkosähkövoimala

17.06.2020, 15:35
Viikin kirkon katolle on asennettu 70 aurinkopaneelia.
Kuvassa aurinkopaneelit Viikin kirkon katolla

Viikin kirkko on valikoitunut ensimmäiseksi kirkoksi Helsingissä, jonne asennetaan aurinkopaneelit sillä perusteella, että siellä paneelien tuottopotentiaali on hyvä ja alue tunnetaan muutenkin ekologisena. Helsingin seurakuntien kiinteistöosasto on jo useamman vuoden ajan valmistellut aurinkosähköjärjestelmän hankkimista kirkon katolle.

Kirkon suunnitellut arkkitehti sekä kirkkoherra Heikki Arikka innostuivat heti ajatuksesta. Viikin kirkko on pääosin puurakenteinen ja uusiutuvan energian tuotto sopii hyvin sen ekologiseen imagoon.

Aurinkopaneelit muuttavat luonnonvalon sähköksi. Sähkövirtaa syntyy auringonvalon fotonien siirtäessä energiaansa aurinkokennojen elektroneille. Kokonaistehon kasvattamiseksi aurinkopaneeleja on kytkettävä yhteen laajemmaksi kentäksi, aurinkovoimalaksi.

”Viikin kirkon katolle sijoitetut aurinkopaneelit jatkavat luonnollisesti ekologisia periaatteita, joiden mukaan rakennus on toteutettu. Aurinkoenergia on kestävää energiaa ja korvaa uusiutumattomien fossiilisten polttoaineiden käyttöä. Aurinkopaneelien asennuskulma on loiva. Näin ne eivät näy katolta kadunkulkijalle, mutta suunnattuina taivaalle tuottavat kestävää energiaa kirkon käyttöön”, kertoo arkkitehti Samuli Miettinen JKMM Arkkitehdeistä.

Kirkko sijaitsee Latokartanon keskuksen ytimessä ja sen salit avautuvat etelään vapaaseen maisemaan. Auringon säteet valaisevat monimuotoista kuusipuusta rakennettua kirkkosalia eri suuntiin aukeavien ikkunoiden kautta.

‍Viikin kirkon katolle asennettuja paneeleja on 70 kappaletta ja niiden nimellisteho 19,3 kWp. Järjestelmä tuottaa energiaa vuodessa noin 17 MWh, joka vähentää vuositasolla ostosähkön osuutta 12 prosenttia. Järjestelmä vähentää CO2-päästöjä vuodessa noin 2400 kg. Investoinnille on myönnetty Business Finlandin energiatukea 20 %.

Kuvassa Viikin kirkon katolla olevat aurinkopaneelit.