19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute

Restriktioner: En tredjedel av kyrksalen fortfarande i bruk

03.12.2021, 10:17 /  päivitetty 03.12.2021, 16:44
Vid gudstjänster, andakter och kyrkliga förrättningar så som begravning eller dop, kan en tredjedel av kyrksalens kapacitet användas. Vid alla övriga evenemang ska coronapass kontrolleras ifall deltagarmängden överstiger 20 personer.
Piirretty kasvomaski ja laulajahahmoja vihertävässä taustassa.

Regionförvaltningsverket i Södra Finland kom den 2.12.2021 med nya restriktioner som begränsar möjligheterna att samlas. För offentliga tillställningar gäller från och med lördag 4.12.2021 en begränsning på max 20 personer inomhus. Ifall deltagarantalet överstiger detta måste arrangören kontrollera covidintyg, dvs coronapass, på samtliga deltagare över 16 år. Restriktionerna är i kraft till och med den 31.12.2021.

Gudstjänsterna fortfarande öppna

Det är inte möjligt för församlingarna att kontrollera coronapass vid gudstjänster. Inte heller andakter, förrättningar, skriftkolundervisning eller diakonimåltider faller under de nya restriktionerna.

Konserter eller julsamlingar kring "De vackraste julsångerna" faller däremot innanför restriktionerna. Det innebär att deltagarantalet måste minskas till 20 personer alternativt kontrolleras coronapass på alla deltagare.

Helsingfors domkapitel har instruerat församlingarna att minska deltagarantalet i gudstjänster och andra kyrkliga tillfällen till 1/3 av kyrksalens kapacitet. Det innebär att 100 personer fortfarande kan delta i en gudstjänst i en kyrksal som normalt rymmer 300 personer.

För Johanneskyrkans del innebär det att 700 personer kan delta i gudstjänster och förrättningar. I Matteuskyrkan är det max 135 och i Petruskyrkan 100.

I Åggelby gamla kyrka får med nya restriktioner endast 27 personer delta. I Munksnäs kyrka motsvarande max 150. För Gamla kyrkan gäller 260 personer medan Johannes församlings tillfälliga utrymmen på Drumsö, Heikasvägen 7, nu rymmer endast 30 personer.

Användning av munskydd rekommenderas starkt oberoende tillfällets art.

Församlingen beslutar om coronapass

Utöver de ovan nämnda undantagen gäller 20-personers maximiantal för all annan verksamhet för över 16-åringar i församlingarna, i december. Här kan församlingarna välja att ta i bruk coronapass.

Läs mera på församlingarnas egna sidor om hur restriktionerna påverkar adventstidens program. Du kan också ringa församlingskansliet, vi svarar gärna på frågor.

Helsingfors stifts anvisningar till församlingarna (på finska)‍