19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute

Rakenna joulupuu toi joulun perheeseen

20.11.2018, 11:01 /  päivitetty 23.11.2018, 10:06
Seurakunnan joulupuukeräys auttoi yksinhuoltajaperhettä luomaan joulun kotiin.
Rakenna joulupuu Klä Julgranen logo

Perheen taloudellinen tilanne huolestutti Jenny Isbergiä viime joulun alla. Hän on kahden lapsen yksinhuoltaja ja vuosi sitten lisäksi työtön. Laskuja ja maksuja oli tiedossa, ja ennen joulua tulisivat vain lapsilisät. Mitenkähän joulu menisi?

– Ei olisi ollut rahaa järjestää perinteistä jouluateriaa ja lahjoja lapsille. Ja joulun jälkeenkin pitää elää, toteaa Isberg. Hän meni kertomaan tilanteestaan diakoniatyöntekijälle Myllypuron kirkolle.

– Minulle myönnettiin avustus. Sain lahjakortin, joka kävi ruokakauppaan. Se on tosi viisas lahja. Sain sitten ostettua lahjatkin lapsille, muistelee Isberg. Hän huomauttaa, ettei hänellä ole tapana hakea etuuksia, jos ei välttämättä tarvitse.

Isberg tapasi diakoniatyöntekijä Kristian Pestin. Hän kertoo Rakenna joulupuu -keräyksestä Herttoniemen seurakunnassa:

– Meillä keräys toteutetaan lahjakorteilla. Lahjakortin voi hankkia Prismaan, lelukauppaan tai minne nyt sitten kukin lahjoittaja haluaakin. Suurin osa lahjoittajista on yksityishenkilöitä. Lahjoituksia ovat tehneet myös Lionsit ja K-Supermarket Hertta.

Lahjakortteja on tänä vuonna tuotu ennen kuin seurakunta oli kertonut mitään koko keräyksestä.

– Monilla on aivan ihmeellinen auttamishalu, hämmästelee Pesti.

Viime vuonna keräys tuotti Herttoniemessä 5354 euroa. Lahjakortteja jaettiin 104.

– Diakoniatyö jakaa lahjakortit eniten apua tarvitseville. Kaupungin sosiaalitoimi tietää keräyksestä ja voi neuvoa perheitä ottamaan yhteyttä seurakuntaan, Pesti toteaa.

Rakenna joulupuu -keräys on toteutettu Helsingin, Espoon, Kauniaisten ja Vantaan seurakuntien yhteistyönä useiden vuosien ajan.

– Eri seurakunnissa keräys voi olla erimuotoinen. Suuntauksena näyttäisi olevan siirtyminen tavaralahjoista lahjakortteihin. Silloin selvitään vähemmällä hallinnoimisella. Alueen väestörakenteesta riippuu, onko lahjan saajissa enemmän lapsiperheitä vai vanhuksia, arvioi koordinaattori Kristiina Vähäkangas.

Lahjan tai lahjakortin suositushinta on 20–50 euroa.

Tätä nykyä Jenny Isberg tekee töitä työmarkkinatuella työllistettynä vanhusten parissa. Määräaikaisen työn jälkeen hän uskoo jatkavansa jossain työssä tai koulutuksessa.

– Elämä menee niin kuin kuuluukin, kun lapsilla on omat hommansa, eskari ja päiväkoti, ja äiti käy töissä. Arki ja rutiinit toimivat. Rahatilanteeni ei ole juurikaan sen erikoisempi kuin vuosi sitten. Monista töistä hankkii niin vähän, että sillä on vaikea selvitä.

Lähiajan odotukset suuntautuvat jouluun.

– Tärkeintä eivät ole lahjat, vaan yhdessäolo ja jouluaterian syöminen. Äitini ja siskoni tulevat meille. Käymme joulukirkossa ja muistamme edesmenneitä. Lapset lähtevät haudoille tonttulakit päässä. Taskulamppujen kanssa se on oikein seikkailuretki.

Rakenna joulupuu -keräyksessä voit jakaa jouluiloa ja yllättää perheen, lapsen tai yksinelävän vanhuksen joululahjalla. Katso ohjeet miten ja missä voit osallistua täältä.

Teksti Ulla-Maija Vilmi