24.04. Onneksi olkoon: Pertti, Altti, Albert | Palaute
Koko Helsinki

Raittila tarjoaa tukea kuivilla pysymiseen

26.04.2018, 18:06
Kauppakeskus Itiksen naapurista löytää nyt päihteetöntä seuraa. Tällaista tilaa ehdittiin toivoa pitkään.

Itä-Helsingissä syntynyt ja varttunut Kimmo kuuli vuosi sitten mielenkiintoisen uutisen. Itäkeskuksen ytimeen, noin kymmenen minuutin bussimatkan päähän hänen kotoaan, oli huhtikuussa avattu päihde- ja mielenterveyskuntoutujille tarkoitettu toiminnallinen olohuone Raittila.

Syksyllä Kimmo uskaltautui tutustumaan paikan päälle ja löysi itselleen tärkeän yhteisön.

– Minulla on pitkä päihdehistoria, mutta olen onnistunut olemaan välillä kauan myös kuivilla. Saatan joskus jumittaa pitkiä aikoja kotona. Päihteettömän seuran löytäminen täältä läheltä on siksi minulle iso juttu.

Ovet auki arki-iltaisin ja viikonloppuisin

Tämänkaltaista palvelua oli alueelle toivottu jo pitkään, tuloksetta. Erityisen Raittilasta tekee se, että se tarjoaa kävijöilleen mahdollisuuden viettää yhdessä aikaa arki-iltaisin ja viikonloppuisin, siis juuri silloin kun raitis tuki ja seura ovat vähissä.

Päihteettömyyden lisäksi tärkeä rajaus on, että tarjonta ei ole luonteeltaan hoidollista. Siksi kävijöiltä edellytetään riittävää omatoimisuutta, ja toiminnallisuus on muutenkin keskeistä. Tarjolla on ollut muun muassa vertaisryhmiä ja taideprojekteja, ja tietokoneella asioiminenkin onnistuu.

– Pelaan biljardia, istun ja juttelen paljon. Koen paikan turvallisena. Täältä saa todella hyvää kahvia, joten saatan joskus piipahtaa ihan senkin vuoksi. Täällä on tarjolla myös mahdollisuuksia harrastaa liikuntaa yhdessä. Tarkoitus olisi aloittaa itsekin lähitulevaisuudessa, Kimmo kaavailee.

Päihteitä ei ihannoida

Kirkko Helsingissä oli mukana jo Raittilan suunnitteluvaiheessa. Nykyään seurakunnan edustaja käy paikalla kahdesti kuukaudessa keskiviikkoisin viettämässä aikaa ja juttelemassa kävijöiden kanssa. Yhteistyön hedelmänä kynnystä esimerkiksi erityisdiakonian palveluiden piiriin on saatu madallettua.

– Arvostan sitä, että täällä ei kuivanappailla eli puhuta päihteiden käytöstä ihannoivaan sävyyn. Päihdekierteeseen on niin helppoa ajautua uudestaan. Lisäksi koen, että täällä on helppoa tulla juttuun — olen vertaisteni seurassa, toteaa Kimmo.

Sosiaali- ja terveysministeriö rahoittaa veikkausvaroilla kolmivuotista Kriminaalihuollon tukisäätiön koordinoimaa projektia. Toimitilan tarjoaa Helsingin kaupunki.

Raittila on auki tiistaista perjantaihin klo 16–21 ja lauantaisin klo 12–18. Kirkko Helsingissä tarjoaa paikan yhtenä toimijana tukea ja keskusteluapua. Raittila sijaitsee osoitteessa Turunlinnantie 14.‍

Teksti: Jan Ahonen

Kuva: Esko Jämsä