24.04. Onneksi olkoon: Pertti, Altti, Albert | Palaute

Sateenkaariparien vihkimiset Helsingissä jatkuvat

07.08.2020, 13:50 /  päivitetty 07.08.2020, 14:32
Piispa Teemu Laajasalo tunnustaa hiippakunnassaan vallitsevan käytännön, että osa papeista vihkii sateenkaaripareja.
Kuvassa näkyy Tuomiokirkko, laivoja Kolera-altaassa ja rakennuksia Kauppatorin laidalta

Kirkolliskokous pyysi toukokuussa 2018 piispainkokousta edistämään kunnioittavaa keskustelua ja selvittämään vaihtoehtoja avioliittokäsityksestä vallitsevan erimielisyyden ratkaisemiseksi. Piispainkokous on kokouksessaan hyväksynyt vastauksensa, joka toimitetaan 10. - 14.8. kokoontuvalle kirkolliskokoukselle tiedoksi.

10-sivuinen vastaus korostaa, että kirkon ykseys, kunnioittava keskustelu ja kysymys avioliitosta kietoutuvat tiiviisti yhteen. Ratkaisuna avioliittokäsityksestä vallitsevaan erimielisyyteen piispat näkevät tilan, jossa kirkon jäsenet pystyvät elämään yhdessä erilaisten käsitysten kanssa.

Helsingin piispa Teemu Laajasalo kommentoi piispojen yhteistä päätöstä hiippakunnan verkkosivuilla.

”Olen julkisesti kannattanut kohta 25 vuotta kaikkien parien kirkkovihkimistä. Katson, että seksuaalisuus on Jumalan lahja ja homoseksuaalisuus on osa sitä lahjaa. Homoseksuaalisuus ei ole synti, sairaus tai häpeä, homojen syrjiminen sen sijaan on. Yhteiskunnan ja kirkon historia on tässä asiassa synkkä. Toivon, että lähivuosina voimme tehdä koko kirkkoa koskevan päätöksen asiassa. Epäselvässä väliajan tilanteessa Helsingin hiippakunnassa voidaan toimia sovintomallin hengessä. Tämä viesti on syytä kertoa myös niille seurakuntalaisille, jotka toivovat pappia juhlahetkeensä.”

Ennen kuin vihkimisasiassa saadaan koko kirkkoa koskeva päätös, Helsingin hiippakunnan pappien tehtäväksi jää Laajasalon mukaan pastoraalisesti soveltaa voimassa olevaa kirkkokäsikirjaa siten, että kaava soveltuu myös samaa sukupuolta oleville puolisoille.

Samaa sukupuolta olevat parit ovat jo aiemmin voineet päästä vihille 11 helsinkiläisestä seurakunnassa (kymmenessä suomenkielisestä ja yhdestä ruotsinkielisessä) ja valita yhteensä 27 kirkkorakennuksen joukosta. Tämä käytäntö jatkuu edelleen.