17.04. Onneksi olkoon: Otto | Palaute

Palmsöndagens gudstjänster - i tv, radio och på webben

04.04.2020, 08:49 /  päivitetty 04.04.2020, 08:50
Ett palmblad med en gul bakgrund.

Ökenmässa i Yle Fem kl. 12

På Palmsöndagen sänder Yle Fem en specialmässa på tv.

– Ökenmässan har starka influenser från den egyptisk-koptiska kyrkan. Liturgin går tillbaka till 300-talet och vilar i en gammal ortodox tradition, berättar Gunnar Särs som fungerar som liturg i mässan.

Ökenmässan är en mässa för alla sinnen. Ikoner och rökelse är främmande element i den lutherska liturgin men i ökenmässan spelar de en viktig roll.

– Ökenmässan tilltalade folk genom sitt symbolspråk. Det finns ett djup i ökenmässan och den upplevs starkt då den talar till alla sinnen.

Mässan är inspelad 2018 i Vasa och sänds nu i repris.

Radiogudstjänst varje söndag kl 13.03

Radiogudstjänsterna i Yle Vega sändas varje söndag kl 13.03. Du hittar också gudstjänsterna på YLE Arenan.

Församlingarna strömmar gudstjänster till nätet

Alla svenska Helsingforsförsamlingar strömmar palmsöndagens gudstjänst till webben. Vill du följa med gudstjänsten i Johanneskyrkan kan du titta in på församlingens Facebooksida kl. 12. Matteus församling strömmar denna söndag från Östersundom kyrka kl. 10 på Facebook. Petrus församling strömmar två gudstjänster: kl. 10 Traditionell gudstjänst och kl 15.30 Puls-gudstjänst.