20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute
Koko Helsinki

Pääsiäisen toivo pandemian keskellä

01.04.2020, 14:40 /  päivitetty 01.04.2020, 14:20
Piirretyssä kuvassa Jeesuksen käärinliinat ja orjantappurakruunu tyhjässä haudassa jonka ovi on avoinna. Teksti: te etsitte Jeesusta, joka oli ristiinnaulittu. Ei hän ole täällä, hän on noussut kuolleista.

Elämme todella poikkeuksellista aikaa, kun koko maailma on koronaviruksen edessä lähes voimaton. Tilanne on todella vakava, joten on vaikea ymmärtää niitä, jotka vähättelevät tätä tilannetta eivätkä välitä viranomaisten ohjeista.

Pandemia on muuttanut normaalia elämäämme hyvin radikaalisti. Meille on asetettu liikkumisrajoituksia, monien toimeentulo on uhattuna, osaa yrityksistä uhkaa konkurssi, mutta kaikista huolestuttavinta on se, että me emme pysty pysäyttämään viruksen leviämistä. Vaikka suurin osa sairastuneista selviää, niin eivät valitettavasti kaikki. Suomessa epidemia on vasta alussa, joten meillä pahin on siis vielä edessä.

Syytä terveeseen pelkoon siis tulisi olla meillä kaikilla. Mutta onko mitään, mitä me voisimme tässä hämmentävässä tilanteessa tehdä? Kaksi asiaa tulee mieleeni, joista kumpikaan ei yksinään riitä.

Noudatetaan viranomaisten ohjeita

Jokainen meistä voi omalta osaltaan ehkäistä epidemian nopeaa leviämistä noudattamalla Terveyden ja hyvinvoinninlaitoksen eli THL:n sekä valtioneuvoston ohjeistuksia. Kun niin teemme, hidastamme viruksen leviämistä. Se on tärkeää siksi, ettei liian moni sairastuisi samaan aikaan, sillä vakavasti sairaiden tehohoitopaikkoja on vain rajallinen määrä. Jos onnistumme hidastamaan viruksen leviämistä pysymällä toisistamme etäällä, niin se vähentää koronan aiheuttamien kuolemien määrään.

On hyvä muistaa, mitä apostoli Paavali opettaa: ”Jokaisen on suostuttava esivaltansa alaisuuteen. Eihän ole esivaltaa, joka ei olisi Jumalalta peräisin, häneltä ovat vallankäyttäjät saaneet valtuutensa.” (Room. 13:1)

Turvaudutaan Jumalaan

Toinen asia, mitä jokainen meistä voi saman aikaisesti tehdä, on turvautua Jumalaan. Häneen turvautumalla me tunnustamme sen, että elämämme ei ole omissa käsissämme eikä meidän hallinnassamme, vaikka me usein niin kuvittelemmekin. Raamatussa sanotaan näin: ”Älä jätä elämääsi oman ymmärryksesi varaan, vaan turvaa koko sydämestäsi Herraan.” (Sananl. 3:5)

Vielä talvi- ja jatkosotien aikana Suomen kansa todella turvautui Jumalaan. Kirkot olivat täynnä ihmisiä, jotka rukoilivat Jumalalta apua hädän hetkellä ja pyysivät syntejään anteeksi. Nykypäivänä me olemme etääntyneet Jumalasta, ja luotamme lähinnä omaan viisauteemme. Mutta pandemia osoittaa, että se ei riitä. On siis aika kääntyä Jumalan puoleen, joka ottaa iloiten vastaan jokaisen Hänen luokseen palaavan tuhlaajapojan ja -tyttären. Taivaallinen Isämme lupaa meille näin: ”Palatkaa minun luokseni, niin minä palaan teidän luoksenne.” (Sak. 1:3)

Pääsiäinen toi meille toivon

Näissä poikkeusoloissa me emme voi tulla yhdessä kirkkoon viettämään pääsiäistä, mutta me voimme lukea Raamatusta, kuinka Jeesus kärsi meidän puolestamme, jotta me saisimme elää! Evankeliumeiden lisäksi kannattaa lukea Jesajan kirjasta Herran kärsivästä palvelijasta, joka kuvaa hämmästyttävän tarkasti 700 vuotta myöhemmin tapahtunutta Jeesuksen kärsimystä: ”Hän kantoi meidän kipumme, otti taakakseen meidän sairautemme. Omista teoistaan me uskoimme hänen kärsivän rangaistusta, luulimme Jumalan häntä niistä lyövän ja kurittavan, vaikka meidän rikkomuksemme olivat hänet lävistäneet ja meidän pahat tekomme hänet ruhjoneet. Hän kärsi rangaistuksen, jotta meillä olisi rauha, hänen haavojensa hinnalla me olemme parantuneet.” (Jes. 53:4–5)

Mutta pitkäperjantain surun jälkeen selvisi, että Jeesus elää, Hän on noussut kuolleista! Herättämällä Jeesuksen kuolleista, Jumala antoi meille toivon ikuisesta elämästä kaikkien vaikeuksiemme keskelle. ”Eikä toivo ole turha, sillä Jumala on vuodattanut rakkautensa meidän sydämiimme antamalla meille Pyhän Hengen… Jumala osoittaa rakkautensa meitä kohtaan siinä, että Kristus kuoli meidän puolestamme, kun vielä olimme syntisiä.” (Room. 5:5,8)

Tämä on todellinen ilosanoma, kaikkien aikojen paras uutinen, jonka edessä jokainen pelottava koronauutinen kalpenee. Sillä kaiken turvattomuutemme keskelle ylösnoussut Jumalan Poika sanoo meille: ”Minä jätän teille rauhan. Oman rauhani minä annan teille, en sellaista jonka maailma antaa. Olkaa rohkeat, älkää vaipuko epätoivoon.” (Joh. 14:27)

Annetaan aikaa Jumalalle ja rukoillaan nyt pandemian aikana, sillä vain Hän voi antaa meille sellaisen rauhan, mitä meille Raamatussa kuvataan: ”Älkää olko mistään huolissanne, vaan saattakaa aina se, mitä tarvitsette, rukoillen, anoen ja kiittäen Jumalan tietoon. Silloin Jumalan rauha, joka ylittää kaiken ymmärryksen, varjelee teidän sydämenne ja ajatuksenne, niin että pysytte Kristuksessa Jeesuksessa.” (Fil. 4:6–7)

Voimia sinulle tähän vaikeaan aikaan ja Jumalan varjelusta!

Jussi Mäkelä, Vuosaaren kirkkoherra