16.04. Onneksi olkoon: Patrik, Jalo | Palaute
Koko Helsinki

Minnamari Helaseppä on Herttoniemen uusi kirkkoherra - lue Kirkko ja kaupungin haastattelu

15.06.2021, 19:02 /  päivitetty 17.06.2021, 13:47
Herttoniemen seurakuntaneuvosto valitsi kokouksessaan 15.6. uudeksi kirkkoherraksi erityisasiantuntija, TT Minnamari Helasepän, 50.
Herttoniemen kirkkoherraksi valittu Minnamari Helaseppä Kulosaaren kirkon edessä.

Äänet jakautuivat seuraavasti: Minnamari Helaseppä 12 ääntä ja Janne Keränen 3 ääntä.

Valintaperusteluissa todetaan, että Minnamari Helasepällä on laaja tuntemus Suomen evankelisluterilaisen kirkon ja seurakuntien toiminnasta eri tehtävissä. Hän tuntee seurakunnan alueen ja toiminnan hyvin, sen mahdollisuudet ja haasteet muuttuvassa toimintaympäristössä. Hänellä on selkeä näky tulevaisuudesta, talouden tilasta ja siitä, miten resurssit olisivat mahdollisimman hyvin käytössä, miten rakennetaan toimintaa yhteistyökumppaneiden kanssa ja osallistetaan seurakuntalaisia.

Kirkon johtamiskoulutuksen hän on suorittanut arvosanalla 3/3, hänellä on sujuvat viestintätaidot sekä kielitaitoa. Hän oli hakijoista ainoa teologian tohtori.

Minnamari Helaseppä kuvaa itseään yleiskirkolliseksi ja globaaliksi kristityksi, joka on selkeän sitoutunut kirkon tunnustukseen.

Minnamari Helaseppä on työskennellyt viimeksi Helsingin seurakuntayhtymässä Rohkeasti yhdessä –hankkeen projektipäällikkönä, ja sitä ennen Kirkkohallituksessa kansliapäällikön erityisavustajana ja projektisihteerinä.

Hänellä on kokemusta seurakuntapastorin työstä erityisesti lasten ja perheiden parissa Roihuvuoren seurakunnasta noin viiden vuoden ajalta ja sitä ennen Herttoniemen seurakunnasta. Pappisvihkimyksen hän sai vuonna 2010. Helaseppä on aiemmin toiminut myös tutkijana ja opettajana Helsingin yliopistossa ja Oulun avoimessa yliopistossa.

Hän on Suomen ekumeenisen neuvoston yleiskokousedustaja ja hallituksen jäsen. Kokemusta luottamustehtävistä on kertynyt Myllypuron piirineuvostosta vuosilta 2007-2010.

Herttoniemen nykyinen kirkkoherra Markku Rautiainen jää eläkkeelle 1.12.2021.

Lue Minnamari Helasepän haastattelu Kirkko ja kaupungista