25.04. Onneksi olkoon: Markku, Marko, Markus | Palaute

Blogi: Olitko valmis? Festari-Jeesuksen toinen tuleminen

18.06.2021, 10:05 /  päivitetty 18.06.2021, 12:59
Kirkko Helsingissä sosiaalisen median kanavissa seikkailee pyylevä hahmo ajanlaskun alun vaatetuksessa. Mitä ihmettä?
Pieni ja rento ote -bPieni ja rento ote -blogin kansikuvalogin kansikuva

Minä, kohta 50-vuotias verkkotuottaja esiinnyn kesällä Kirkko Helsingissä sosiaalisessa mediassa peruukki päässä ajanlaskumme alun vaatteita matkivassa asussa ja seikkailen pitkin poikin Helsinkiä. Miten ihmeessä tähän on tultu?

Festari-Jeesus on Jeesus nasaretilaista muistuttava hupaisan oloinen hahmo. Hän muistuttaa vajavaisella tavalla monien mielikuvaa kristinuskon keskeisimmästä henkilöstä, muttei ole hän. Tarkoitus on aikaan saada yhteistä iloa, eikä väheksyä kenenkään uskoa, vakaumusta tai pilkata jotakuta.

Miksi hahmo syntyi? Takavuosina lahtelainen festivaalijärjestäjä päätti markkinoida tapahtumaansa erottuvasti järjestämällä Helsingin tuomiokirkon portaat täyteen vähäpukeisena pyllistävän yhdysvaltalaisen laulajattaren suurehkoja pahvihahmoja. Kuten tapahtumajärjestäjän suunnitelmiin kuului, iltapäivälehden otsikko kirkui ”Irstas näky Tuomiokirkon portailla – kirkko tuohtui”. Ilmaiset palstamillimetrit ansaittuaan tapahtumajärjestäjä nauroi luultavasti koko matkan pankkiin. Bisness is bisness and Moses is Moses. Tekaistun pahastumisen myötä kirkon vanhoillinen ja seksuaalikielteinen maine todennäköisesti vahvistui.

Pääkaupunkiseudun seurakuntien silloinen Valomerkki-media käänsi tapahtumat mainostempukseen ja kehitti vastaiskuna Festari-Jeesus -pahvihahmon jota levitettiin Lahteen juuri alkuperäisen kohun synnyttäneen festivaalin aikaan. Tempaus sai huomiota, varsinkin Lahdessa ja hahmo päätyi myös Kirkko ja kaupunki -lehden kansikuvapojaksi. Saimme mielestäni vastattua hyväntahtoisella huumorilla tilanteeseen, joka sai kirkon näyttämään tuomitsevalta ja tosikolta.

Mihin Festari-Jeesusta tarvitaan? Kristinuskoa ei esiinny missään täysin puhtaana. Jokaisen kirkkokunnan ja henkilön uskoon sekoittuu omia käsityksiä ja asenteita. On tervettä katsoa välillä peiliin ja nauraa itselleen. Lähemmässä tarkastelussa hekotamme siis omille käsityksillemme ja sille kuinka helposti näemme Jeesuksen siellä missä hän ei tosissaan ole. Kyky nauraa itselleen, on terveen yhteisön merkki. Harras ei pohjiltaan tarkoita ilotonta.

Jan Ahonen
Kirkko Helsingissä verkkotuottaja, pappi ja Festari-Jeesus

Kuvassa Festari-Jeesus eli Jeesukseksi pukeutunut mies Paavo Nurmen patsaalla Olympiastadionin edessä