18.04. Onneksi olkoon: Valto, Valdemar | Palaute

Munkkivuoren kirkkoa korjataan sisäilmaongelmien takia

15.01.2020, 12:45
Munkkivuoren kirkko tarvitsee kuntotutkimuksen perusteella peruskorjauksen. Huonoa sisäilmaa pyritään parantamaan vielä tämän vuoden aikana väliaikaisilla ratkaisuilla.
Kuvassa Munkkivuoren kirkko ja sen kellotorni

Kirkon ilmastointia parannetaan ja rakennus tiivistetään. Myös alttarikorokkeen lattiamateriaali vaihdetaan. Kirkon peruskorjaus on edessä todennäköisesti ensi vuonna.

”Huonon sisäilman vuoksi tehdyn kuntotutkimuksen perusteella Munkkivuoren kirkko on huonommassa kunnossa kuin olemme olettaneet ja rakennus tarvitsee peruskorjauksen, jossa huonon sisäilman syyt korjataan. Kirkon perustuksissa ja seinissä on ilmennyt kosteusvauriota”, kertoo kiinteistöjohtaja Kai Heinonen Helsingin seurakuntayhtymästä.

Peruskorjauksen suunnittelu käynnistetään tänä vuonna. Munkkiniemen seurakunnan pääkirkkona toimiva vuonna 1963 valmistunut Munkkivuoren kirkko suljetaan peruskorjauksen ajaksi ensi vuonna tai siinä tapauksessa, että väliaikaiset parannukset ilmastoinnissa ja tilan tiivistys eivät tuo toivottuja vaikutuksia sisäilman laatuun.

Sisäilmaongelmiin puututtava

”On välttämätöntä, että sisäilmaongelmiin puututaan, vaikka se saattaa merkitä huomattavan suurta peruskorjausta. Etukäteen ajatellen seurakunnan toimintaa voidaan kuitenkin jatkaa korjauksenkin aikana lähes normaaliin tapaan”, kirkkoherra Leo Glad sanoo.

Seurakunnan käyttöön jäävät korjauksen ajaksi seurakuntatalon tilat kirkon vieressä osoitteessa Raumantie 3 ja jumalanpalveluksia voidaan pitää myös seurakunnan alueella sijaitsevassa Munkkiniemen kirkossa, jonne on alle 1,5 kilometriä Munkkivuoren kirkosta. Tarkemmasta korjausaikataulusta ja kustannusarviosta kerrotaan niiden ratkettua myöhemmin tänä vuonna.

Munkkivuoren seurakunta itsenäistyi vuonna 1967 Munkkiniemen seurakunnasta. Vuoden 2011 alussa seurakunnat yhdistettiin jälleen.