24.04. Onneksi olkoon: Pertti, Altti, Albert | Palaute

MunkkaLove toi ihmiset yhteen – taitava bändi ja historiakuvat ihastuttivat 7.9. konsertissa

11.09.2019, 08:26 /  päivitetty 12.09.2019, 09:27
Kuusi, viisi, neljä, kolme, kaksi, yksi, nolla. Nyt alkaa MunkkaLove…Ville Huuri kuvasi ensimmäisen MunkkaLove-konsertin tunnelmat 7.9.2019 klo 15 Munkkivuoren kirkossa. Partiolaisten järjestämillä jatkoilla moni kehui erinomaista bändiä ja kiinnostavia historiallisia kuvia. Alueen ihmisten tarinoita olisi voinut olla vieläkin enemmän, mutta silti: MunkkaLove oli niin asuinalueensa näköinen!

MunkkaLovesta oli sanottu etukäteen julkisuudessa monta asiaa. Silti ensimmäinen konsertti Munkkivuoren kirkossa oli täynnä yllätyksiä. Ensimmäinen yllätys oli laajakuvanäyttö alttarin yläpuolella, pari-kolme viikkoa sitten asennettu. Sieltä alkoi vyöryä Munkin seudun historiallisia kuvia, tuttu ratikka, rannat, bussit, ihmiset. Beatlesit ja Dylan, videohaastattelu. Munkin seutu osana koko maailmaa ja sen eri aikakausia. Visuaalisesta suunnittelusta vastasi Topias Orvasto.

Toinen yllätys oli musiikki, jota ei paljastettu etukäteen, käsiohjelmaa ei ollut. Alueen asukkaiden toivoma musiikki vyöryi ja soljui upeina uusina sovituksina. Lavalla olivat hienot muusikot, kansainvälisilläkin areenoilla ansioituneet, mutta täällä juuri tämän alueen ihmisiä varten, esittämässä instrumenttisooloja ja laulattamassa. Juontaja Totti Toivonen kertoi konsertin teemaksi lähtemisen ja tulemisen.‍

Kolmas yllätys oli yleisö, jota tuli paljon. Eri-ikäisiä ihmisiä Munkkiniemestä, Munkkivuoresta, Talinrannasta, Niemenmäestä, Lehtisaaresta, Kuusisaaresta ja Kaskisaaresta – ja muualta. Paikalla oli paljon ääntä ja innostusta. ”Sinuun minä jään” oli jo soinut, mutta konsertti ei loppunut neljänteentoista, rippileireiltä tuttuun ”Tilkkutäkki” -yhteislauluun. Bändi taputettiin lavalle, ja vielä se ponkaisi ”Lentäjän poika” kappaleella sananmukaisesti lentoon, maailmalle, uutta tulevaisuutta kohti.

Hyvän elämän eväitä etsimässä

Munkin seudulla on aina arvostettu laatua ja se näkyi sekä kappalevalinnoissa että koko tilaisuudessa. Kun 300 alueen asukkaan erilaisesta toivomuksesta pystyttiin kerralla toteuttamaan vain murto-osa, tärkeimmäksi ensimmäisessä konsertissa oli nostettu se, että esillä on elämän koko kirjo. Tätä kutsutaan näinä ilmastonmuutoksen aikoina hienommallakin nimellä, puhutaan monimuotoisuudesta. Monissa asukkaiden toivomuksissa puhuttiin voimalauluista. Munkin seudulla on varauduttu kaikkeen, tuuleen ja tuiskuun, menetyksiin, sairauksiin ja konkursseihin, mutta tällä ollaan innokkaita ottamaan vastaan myös uusi osaaminen ja ideat, onni ja menestys. Se on koko yhteisön ja ihmiskunnan parhaaksi.

Konsertin haastatteluissa osoittautui, että alueella 50 vuotta sitten syntynyt Soitinyhtye Puhallus marssii nykyisin 5-6 kertaa vuodessa ottamaan vastaan satamaan saapuvan risteilyaluksen. ”Morning has broken” yhteislaulu toteutuu sananmukaisesti: varhain on lähdettävä, jos aikoo toivottaa tänne tulevat matkailijat tervetulleeksi. Lähteminen ja tuleminen toteutuu myös lukuisissa avioliitoissa, joita alueen kirkoissa on solmittu. Dylanin ”Is you love in vain” kertoi jo syntyvuonnaan 1978 tämänkin hetken ajankohtaisen teeman: uskallanko etsiä apua yksinäisyyteeni, uskallanko luottaa toiseen ihmiseen.

Bändin muusikot Markku Perttilä laulu ja kitarat, Ville Nurmi sähkökitara, Joonas Kasurinen kosketinsoittimet, Hannu Rantanen basso ja Teemu Eronen rummut näyttivät taitojaan instrumenttisooloissa. Monipuolinen muusikko Mirkka Paajanen lauloi Perttilän rinnalla. Ensimmäisen konsertin vieraileva solisti Johanna Försti esitti hienoja sovituksia mm. lauluista ”Myrskyn jälkeen” ja ”Elämälle kiitos” ja laulatti yleisöä. Kiitos Teille kaikille, kun teitte tämän syksyn avaushetken mahdolliseksi! Palautetta voi antaa www.munkkalove.fi. Tavataan 26.10. klo 15 Munkkiniemen kirkossa.

Valokuvat © Ville Huuri, Huuri Creative