19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute

Multamarkkinat, kahvittelu ja linnut kiinnostivat yleisöä Helsingin seurakuntayhtymän ympäristöpäivillä

20.05.2019, 14:21 /  päivitetty 20.05.2019, 14:34
Lauantaina 11.5.Honkanummen hautausmaalla järjestetty Helsingin seurakuntayhtymän ympäristöpäivät vietettiin pilvisessä säässä. Toimisto ja aluepuutarhurit neuvoivat omaisia haudanhoitoasioissa ja Honkanummen hautausmaan kompostimulta kiinnosti viherpeukaloita.

Honkanummen ja koko Helsingin seurakuntayhtymän ympäristöpäivä "Metsä" järjestettiin 10.–11.5.2019.

Ympäristöpäivän vietto aloitettiin Honkanummen hautausmaalla perjantaina 10.5. kutsuvierastilaisuudella. Ohjelmassa oli metsäuurnahautausmaan (kortteli 33) avajaiset.

Ylipuutarhuri Marko Laakso piti avajaispuheen, jossa hän korosti sitä kuinka Honkanummen ammattitaitoinen väki on omalla työllään tehnyt metsäuurnahautausmaan rakennustyöt. Tilaisuus jatkui musiikilla: laulaja Kristian Lindroosin samettinen baritoni yhdessä hanurisäestyksen kanssa juhlisti jylhän korttelin avajaisia. Helsingin seurakuntayhtymän hautaustoimen johtaja Risto Lehdon piti puheen Helsingin hautausmaiden historiasta. Metsähautausmaa on varsin vaikuttava näky suurine siirtolohkareineen. Alue on rakennettu luontoa kunnioittaen, kuitenkin niin, että sieltä löytyy monia erilaisia mahdollisuuksia uurna/tuhkan hautaamiseen. Tämän jälkeen ekopappi Pauliina Kainulainen luennoi vieraille luontosuhteen ylläpitämisen tärkeydestä.

Lauantaina 11.5. hautausmaalla järjetettiin monenlaista ohjelmaa ja ovet olivat avoinna kaikille kiinnostuneille. Ohjelmasta löytyi mm. männyntaimien jakoa, haudanhoitoa, Kiertonettiin tutustumista ja mahdollisuus hiljentyä ohjatusti metsäuurnahautausmaan suojissa. Myös hautausmaapappi Kai Sadinmaa oli lauantaina tavattavissa. Ympäristöpäivät päättyi kevätkonserttiin kappelissa, jossa Paula Patosalmi ja Maria Kyllönen lauloivat, ja laulattivat yleisöä, Iina Katilan sästyksellä.

Eniten osallistujia keräsivät lintukierros ja linnunpönttöjen nikkarointi. Edellisvuosien tapaan myös multamarkkinat vetivät puoleensa viherrakentamisesta kiinnostuneita.

Honkanummi kiittää kaikkia tilaisuuteen osallistuneita.

Korppi Honkanummella

Honkanummen hautausmaan metsäuurnakortteli