19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute

Kysy ja kommentoi suunnitelmia kirkosta luopumisesta

14.10.2022, 11:35
Mitä haluaisit tietää seurakuntaneuvoston suunnitelmista luopua toisesta kirkosta? Millaisia näkökulmia toivoisit huomioitavan päätöksenteossa? Seurakuntaneuvosto kokoaa ja perehtyy parhaillaan tarvittavaan tausta-aineistoon ja haluaa kuulla myös seurakuntalaisten ajatuksia kirkosta luopumisesta.
Munkkiniemen seurakunnan kirkot piirros

Munkkiniemen seurakunnalla on tähän asti ollut käytössään kaksi kirkkoa: Munkkivuoren ja Munkkiniemen kirkot. Kirkot omistaa Helsingin seurakuntayhtymä, jolle seurakunta maksaa tilavuokraa. Helsingin yhteinen kirkkovaltuusto on viime vuonna tehnyt tulevaisuuden talouslinjauksia, joilla valmistaudutaan pieneneviin kirkollisverotuottoihin. Munkkiniemen seurakunnan osalta budjettileikkaukset tarkoittavat sitä, että seurakunnan talousarvio vuodelle 2023 on noin 100 000 euroa alijäämäinen. Lisäksi Munkkivuoren kirkko on lähivuosina laajan peruskorjauksen tarpeessa. Remontti tulee nostamaan seurakunnan sisäiset vuokrat pilviin. Sen myötä seurakunnan alijäämä kasvaa jo useisiin satoihin tuhansiin euroihin. Seurakunnalla ei ole taloudellista mahdollisuutta pitää kiinni molemmista kirkoistaan, jote Munkkiniemen seurakuntaneuvosto on aloittanut prosessin, joka tähtää päätökseen toisesta kirkosta luopumisesta.

Kysy, kommentoi, tule keskustelemaan!

Ennen päätöstä neuvosto haluaa kuulla seurakuntalaisia aiheesta. Olet tervetullut avoimiin seurakuntalaisten iltoihin, jotka järjestetään 26.10.2022 klo 17-18.30 Munkkivuoren kirkolla ja 8.11.2022 klo 17-18.30 Munkkiniemen kirkolla. Voit jo ennen tilaisuutta lähettää asiaan liittyviä kysymyksiäsi ja kommenttejasi tämän lomakkeen avulla. Kysymykset ja vastaukset niihin tulevat nähtäville seurakunnan nettisivuille tilaisuuksien jälkeen, joten kysymyksiä voi lähettää, vaikka ei pääsisi paikalle tilaisuuksiin.

Tutustu myös aihetta käsitteleviin lehtijuttuihin

Kirkko & Kaupunki –lehti uutisoi Munkkiniemen seurakuntaneuvoston syyskuun kokouksen päätöksestä valmistautua luopumaan toisesta kirkosta.

Helsingin Uutiset kirjoitti vuonna 2021 Helsingin yhteisen kirkkovaltuuston suunnitelmista vähentää kiinteistökantaa, joka tarkoittaa myös kirkoista luopumisia.

Myös muissa helsinkiläisissä seurakunnissa painitaan saman haasteen edessä. Kirkko & Kaupunki on uutisoinut Kallion seurakunnan valmistautumisesta Alppilan kirkosta luopumiseen sekä useita keskustan kirkkoja hallinnoivan Tuomiokirkkoseurakunnan tilapohdinnoista.