25.04. Onneksi olkoon: Markku, Marko, Markus | Palaute
Koko Helsinki

Kyrkan förväntas lägga resurser på hjälparbete visar anseendebarometer

12.11.2018, 14:54 /  päivitetty 12.11.2018, 14:56
Stöda och hjälpa människor i kris och fattigdom - det är vad kyrkan förväntas göra. Först på fjärde plats stiger
andliga frågor när man lät helsingforsarna tycka till om kyrkan i en anseendebarometer.

I Helsingfors förhåller sig två tredjedelar av de svarande positivt till kyrkans tjänster. Församlingarnas lokaler är bekanta för många, 70 procent uppger att de besökt församlingens kyrka, kapell, församlingshem eller begravningsplats. Trots detta formar största delen av de svarande sin bild av kyrkan genom medierna.

Mest positiva till kyrkan förhåller sig unga samt över 55-åringarna. Mest kritiska är däremot 25–34-åringarna. Enligt Kyrkans forskningscentral motsvarar siffrorna i hög utsträckning tidigare enkäter.

– När jag i barometern ser vilka förväntningar och önskningar människor har gällande kyrkan får det mig att allvarligt fundera över vilka områden vi betonar i församlingsarbetet. Överensstämmer det med församlingsbornas önskemål? Enligt mig är det här en fråga som det lönar sig att fundera över och diskutera tillsammans med de anställda och förtroendevalda. Kunde utbud och efterfrågan, förväntningar och önskningar och satsningar mötas ännu bättre än vad de gör nu?Och ifall de möttes, vad kunde följa av det? funderar kyrkoherde Heikki Arikka i Malms församling.

Församlingarna i Helsingfors har deltagit i den enkät som Kyrkans forskningscentral förverkligat i de största stadsförsamlingarna i Finland. I undersökningen framkom att stadsbor överlag har i stort sett likadana förväntningar på kyrkan på alla håll i Finland. Resultaten i Helsingfors överensstämmer med svaren i de andra större städerna i landet. Intressant är att 28 procent av de svarande uppge att de ämnar rösta i församlingsvalet som kulminerar i den egentliga valdagen på söndag 18.11. I föregående val låg röstningsprocenten i Helsingfors på 11,2 procent.

Använd din röst

Helsingforsarna har röstat aktivt under förhandsröstningen som avslutade på lördagen. Valdeltagandet ligger i stort sett på samma nivåer som vid förra valet 2014.

De beslutsfattare som vi väljer nu på söndag påverkar kyrkans linje under kommande fyra åren. De förtroendevalda beslutar bland annat om Helsingforsförsamlingarnas gemensamma budget, 1100 anställda, 5000 frivilliga samt 39 kyrkor, sju kapell och sex begravningsplatser och en stor mängd övriga fastigheter.

De nya beslutsfattarna drar bland annat upp linjerna för hur de gemensamma medlen ska användas åren 2019–2022. Det nya fullmäktige beslutar bland annat om vilka tyngdpunkter verksamheten ska ha, byggprojekt och medel för diakonal hjälp.

– Vem behöver allra mest hjälp just nu? Hur är vi närvarande i barnfamiljerna och åldringarnas vardag? Genom att rösta kan du påverka saker som förbättrar helsingforsarnas liv, säger samfällighetens direktör Juha Rintamäki.

Läs mer om undersökningen här.