24.04. Onneksi olkoon: Pertti, Altti, Albert | Palaute

Jenna Ristilä - piano
Äänitys Huopalahden kirkko tiistaina 7.4.2020
stabat mater pääsiäinen 2020

”Koronan takia Tanskan Kuninkaallinen ooppera suljetaan. Saatte hakea henkilökohtaiset tavaranne oopperalta 12.3. mutta sen jälkeen vierailijat lähtevät kotiin.”

Johanna Lehesvuori, sopraano, työskenteli koronan alkuaikoina Tanskan Kuninkaallisessa Oopperassa, hänen debyyttinsä talossa olisi ollut 31.3. Hänet oli kutsuttu Kööpenhaminaan laulamaan Straussin Ariadne auf Naxoksen Najadi-roolia, jonka äskettäin lauloi Helsingissä Kansallisoopperassa, jossa hän työskentelee vakituisena oopperalaulajana. ”Kutsu Kööpenhaminaan oli ihana asia ja kerkesin työskennellä siellä kuukauden kunnes meidät vierailijat lähetettiin kotimaihin. Onneksi pääsin kotiin ajoissa.”

Elli Vallinoja, mezzosopraano, työskenteli samaan aikaan Suomen Kansallisoopperassa valmistautuen Olgan rooliin oopperassa Jevgeni Onegin (Tšaikovski). Ensi-illan piti olla seuraavalla viikolla mutta oopperatalo meni kiinni myös Suomessa.

Elli ja Johanna ovat työskennelleet yhdessä eri produktioissa Kansallisoopperalla ja he ovat tukeneet toisiaan paljon viime aikoina - myös Elli lauloi Helsingin Ariadne auf Naxos-produktiossa. Johanna soitti Ellille Köpiksen lentokentältä paluumatkalta ja kertoi tilanteen. Muutaman päivän päästä soiteltiin taas ahdistuspuhelu: työt menivät, rahat menivät, toinen joutuisi olemaan karanteenissa. ”Päätimme yhteistuumin alkaa harjoittelemaan uutta ohjelmistoa yhdessä. Johanna on aikaisemmin laulanut Tukholmassa useamman kerran Pergolesin Stabat materia ja päädyimme tekemään siitä nauhan pääsiäisajan kunniaksi, pääsiäismusiikin ystäville”. ”Yleensä konsertti esitetään pienen orkesterin kanssa mutta koronatilanteen vuoksi päädyimme pyytämään mukaamme pianisti-korrepetiittori Jenna Ristilän”.

Myös Jenna menetti töitä koronan takia. Molemmat laulajat työskentelevät hänen kanssaan uusien roolien opiskelun merkeissä sekä konsertoiden. Johanna ja Jenna aloittivat yhteistyönsä vuonna 2014.

Teemme konserttivideon ilman korvausta, ja tarjoamme sen ilmaiseksi kaikkien käyttöön. Haluamme näin omalta osaltamme tuoda pääsiäisen sanomaa koteihin näin korona-aikaan.