19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute

Munkin seudun veteraanit saivat yllätyskortit

06.12.2020, 01:00 /  päivitetty 07.12.2020, 10:12
Munkkiniemen seurakunnan alueella asuvien veteraanien postiluukkuun kolahtaa itsenäisyyspäivän aikaan yllätys. Posti tuo vuonna 1926 syntyneiden ja sitä vanhempien seurakunnan jäsenten koteihin itsenäisyyspäivän kortin.
Neljä tyttöä askartelee kortteja pöydän ääressä

Kortit ovat alueen partiolaisten käsialaa, ja tempaus on toteutettu yhteistyössä Helsingin Seudun Sotaveteraanit ry:n kanssa.

Postia on lähetetty yhteensä 68 henkilölle, joiden joukossa on myös lottia sekä veteraanien leskiä.

Pitkä yhteistyö takana

Seurakunnan vapaaehtoinen Helena Moilanen kertoo, että seurakunta halusi löytää tavan muistaa alueen veteraaneja näin korona-aikana. Yhteistyöllä on pitkät perinteet.

”Seurakunta on tehnyt pitkäjänteistä yhteistyötä Helsingin Seudun Sotaveteraanit ry:n kanssa. Aiemmin olemme järjestäneet erilaisia retkiä sekä kutsuneet veteraaneja sekä syys- että kevätkaudella yhteiseen tapaamiseen, mutta nyt korona on estänyt sen”, Moilanen valaisee.

askarreltuja kortteja, joissa värikkäitä kukkia hymynaamat keskellä
Munkkiniemen ja Munkkivuoren alueen partiolippukunnista Mustat Veljet, Kirisiskot, Vuoren Valppaat ja Navigatores taiteilivat veteraaneille itsenäisyyspäivän kortteja.

Moilasta mietitytti, mitä seurakunta voisi tehdä veteraanien ilahduttamiseksi. Hän pirautti syksyllä Anni Grundströmille veteraanijärjestöön ja kysäisi, miltä pieni tervehdys kuulostaisi.

Grundström innostui ajatuksesta, joten korttiprojekti polkaistiin käyntiin.

”Tällä haluamme ennen kaikkea ilahduttaa lottia, veteraaneja ja heidän leskiään sekä osoittaa, että he ovat tärkeitä. Seurakunta ei ole unohtanut heitä”, Moilanen tiivistää.

Hän toivoo, että itsenäisyyspäivän korttitervehdyksestä voisi tulla pysyvä perinne. Siihen voisi haastaa myös muita lippukuntia ja seurakuntia mukaan.

Teksti: Sari Arffman

Kuvat: Jussi Tiihonen