18.04. Onneksi olkoon: Valto, Valdemar | Palaute

Koronarajoitukset loivenivat - puolet kirkkotilasta saa olla käytössä

18.08.2021, 14:59 /  päivitetty 06.09.2021, 09:24
Kahden metrin turvavälivelvoitteesta ja pääkaupunkiseudun lohkovaatimuksesta luovutaan, sisätilaisuuksiin voi ottaa väkeä enintään 50 prosenttia tilan kapasiteetista.
Risti ja sydän

Etelä-Suomen aluehallintovirasto on tehnyt 3.9.2021 päätöksen, jolla kumotaan kahden metrin turvavälivelvoite sisällä järjestetyissä tilaisuuksissa ja pääkaupunkiseudulla voimassa oleva velvoite yleisön jakamisesta lohkoihin tapahtumissa sekä asiakas- ja yleisötiloja koskeva ns. turvavälipäätös.

Helsingin hiippakunnan tuomiokapituli antaa viranomaisten päätösten johdosta seuraavat ohjeet hiippakunnan seurakunnille. Ohjeiden mukaiset rajoitukset ovat voimassa kaikissa Helsingin hiippakunnan seurakunnissa 4.9.-30.9.2021.

Jumalanpalvelukset ja kirkolliset toimitukset sekä muu seurakuntien toiminta

Helsingin hiippakunnan seurakuntien sisätiloissa voidaan järjestää yli kymmenen henkilön tilaisuuksia edellyttäen, että tilaisuuden osallistujamäärä on enintään 50 % tilaan hyväksyttävästä enimmäisosallistujamäärästä tai käytettävissä olevien istuma- tai seisomapaikkojen määrästä, osallistujien on tosiasiallisesti mahdollista välttää fyysinen kontakti toisiinsa ja turvallisuus voidaan varmistaa noudattaen opetus- ja kulttuuriministeriön ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen 31.5.2021 antamaa ohjetta.

Ulkotiloissa voidaan järjestää yli 50 henkilön tilaisuuksia edellyttäen, että osallistujien on tosiasiallisesti mahdollista välttää fyysinen kontakti toisiinsa ja turvallisuus voidaan varmistaa noudattaen opetus- ja kulttuuriministeriön ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen 31.5.2021 antamaa ohjetta.

Seurakuntien tiloihin saa tulla vain täysin terveenä. Tämä on muun muassa kirkollisiin toimituksiin osallistumisen edellytys ja koskee sekä seurakuntalaisia että työntekijöitä. Käsien pesua ja desinfiointia edellytetään ja siihen tulee tarjota mahdollisuus. Seurakuntien tilaisuuksiin osallistuville ja seurakunnan tiloissa asioiville suositellaan vahvasti kasvomaskin käyttöä.

Muista THL:n ohjeet

Hiippakunta muistuttaa THL:n ohjeista. Suojaa itseäsi ja läheisiäsi koronavirustartunnalta. Alla olevat keinot auttavat ehkäisemään myös uusien virusmuunnosten leviämistä.

• Jos saat oireita, mene koronatestiin ja pysy muuten kotona.
  • Pidä yli 2 metrin etäisyys muihin ihmisiin.
  • Pese kädet, yski hihaan.
  • Käytä kasvomaskia, kun liikut paikoissa, joissa on muita ihmisiä
  • Pidä Koronavilkku-sovellus päällä. Noudata ohjeita.
  • Ota rokote, kun vuorosi tulee

Rajoitusten ja suositusten noudattamisesta seurakunnan toiminnassa sekä niitä koskevista tilanne- ja tapauskohtaisista päätöksistä vastaa kirkkoherra ja seurakuntayhtymän yhteisten palvelujen osalta seurakuntayhtymän ylin johto.

Myös hautausmaiden kappeleissa ja muissa seurakuntien tiloissa sisälle saa tulla lauantaista 4.9. alkaen puolet normaaliajan maksimi väkimäärästä. THL:n määrittelemiä hygieniasääntöjä tulee edelleen noudattaa, ja esimerkiksi maskeja pitää käyttää.

Kaikkien tilojen osalta emme valitettavasti pysty vielä tänä viikonloppuna päivittämään verkkosivuille tietoa, mitä 50 %:n osallistujamäärä käytännössä tarkoittaa nyt poistuvaan lohko- ja sektorimalliin verrattuna. Käytännössä kuitenkin tiloihin saa nyt tulla samaan aikaan aiempaa useampi henkilö. Tiedot pyritään täydentämään viikon 36 aikana.

Tiedote - Aluehallintovirasto (avi.fi)