25.04. Onneksi olkoon: Markku, Marko, Markus | Palaute
Koko Helsinki

Seurakuntien ja partiolaisten yhteistyösopimus allekirjoitettiin

14.10.2021, 09:59 /  päivitetty 14.10.2021, 11:57
Partion ja seurakuntien yhteistyö sai uudet säännöt. Keskiössä on lippukuntien ja seurakuntien yhteistyö.
Eturivissä vasemmalta alkaen: seurakuntayhtymän johtaja Juha Rintamäki, yhteisen kirkkovaltuuston puheenjohtaja Hanna Mithiku, Pääkaupunkiseudun partiolaisten piirijohtaja Matti Mannonen ja Pääkaupunkiseudun partiolaisten toiminnanjohtaja Mimmu Mannermaa sekä seppomestari Nana Honkasalo. Kuva: Petteri Ojala.

Partiolla ja Suomen evankelis-luterilaisella kirkolla on pitkä yhteinen historia ja myös Helsingissä seurakunnat ja partiolippukunnat ovat tehneet tiivistä yhteistyötä jo vuosikymmenten ajan. Nyt allekirjoitetun yhteistyösopimuksen tarkoituksena on selkeyttää Pääkaupunki-seudun Partiolaisten ja Helsingin Seurakuntayhtymän ja seurakuntien välistä yhteistyötä yhä sujuvammaksi.

”Yhteistyöllämme on pitkä perinteet. On rohkaisevaa huomata, että muuttuvista ajoista huolimatta yhteistyö partiolaisten kanssa jatkuu. Meillä on paljon yhteisiä tavoitteita”, toteaa seurakuntien partioyhdyshenkilö Pauli Syrjö.

Seurakunta on monelle lippukunnalle tärkeä yhteistyökumppani myös pääkaupunkiseudulla. Pääkaupunkiseudun lippukunnista noin 90 prosentilla on taustayhteisönään seurakunta. Suomen Partiolaisten peruskirja uudistettiin marraskuussa 2020, ja sen myötä myös partion ja kirkon välistä yhteistyösopimusta uudistettiin vastaamaan uutta peruskirjaa.

Kuva: Petteri Ojala.