20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute

Kirkon perheneuvonta tarjoaa ilmaista apua parisuhteen solmuihin

14.04.2022, 11:12 /  päivitetty 14.04.2022, 22:16
Etualalla saparopäinen pikkutyttö keltaisessa takissa. Takana vanhemmat istuvat hiekkalaatikon reunalla. Kuva: Elina Manninen

Parisuhteen haasteiden keskelle ei tarvitse jäädä yksin. Kirkon perheneuvonta kohtasi vuoden 2020 aikana lähes 17 000 asiakasta. Myös Helsingissä seurakuntien perheneuvonta antaa ammatillista apua parisuhteen ongelmissa ja elämän kriisitilanteissa. Nimestään huolimatta perheneuvontaan voi tulla yksin, pariskuntana tai toki myös perheenä. Palvelu on aina maksutonta eikä asiakkaalta edellytetä kirkon jäsenyyttä. Perheneuvojilla on ehdoton vaitiolovelvollisuus.

Syyt ja tilanteet hakeutua perheneuvontaan voivat olla moninaisia. Esimerkiksi parisuhde on voinut ajautua solmuun puhumattomuuden tai uskottomuuden takia. Joskus taas perheenjäsenten suhteet toisiinsa ovat tulehtuneet. Perheneuvonnasta voi olla apua myös tilanteessa, jossa pohditaan eroa tai tarvitaan tuke erosta selviytymiseen. Usein jo ulkopuolisen ammattilaisen kanssa ongelmien selvittely antaa toisenlaisia tapoja ajatella, tuntea ja toimia!

Perheneuvojilla on ehdoton vaitiolovelvollisuus.

Korona-aika on tuonut omat haasteensa moniin parisuhteisiin. Vaikka vaikean ajankohdan keskellä puolison tuki voi tuoda turvaa, joissain kodeissa turvavälejä on muodostunut myös parisuhteisiin. Perheneuvoja Kirsi Hiilamo kirjoittaakin, kuinka ”puolisoiden keskusteluyhteys on saattanut olla kehno jo ennen koronakriisiä. Puolisoiden on pakko viettää entistä enemmän aikaa yhdessä; toista ei pääse pakoon, vaikka haluaisi. Kotona oleminen alkaa ahdistaa, odotukset eivät täyty ja syntyy konflikteja. Vanhat ongelmat kärjistyvät.” Kirkon perheneuvonta on toiminut poikkeusaikana etäyhteyksin. Hiilamo muistuttaa, että myös korona-aikana apua vaikeuksiin on tarjolla: ”koskaan ei ole liian myöhäistä.”

Teksti: Remo Ronkainen

Juttu on julkaistu Kiikari-lehdessä 1_2022

Helsingissä apua voi saada useista eri toimipisteistä

Kallio, Kolmas linja 22 B, 00530 Helsinki