16.04. Onneksi olkoon: Patrik, Jalo | Palaute

Kirkonkellot soivat pe 21.9. muistutuksena rauhan ja kulttuuriperinnön merkityksestä

14.09.2018, 13:44 /  päivitetty 14.09.2018, 13:57
Yhteinen kirkonkellojen soitto –tapahtuma on Eurooppalaisen kulttuuriperintövuoden tapahtuma. Helsingin tuomiokirkkoseurakunta osallistuu kirkkojensa kellojen soitolla tapahtumaan. Myös useiden muiden Euroopan maiden kirkkojen kellot kaikuvat rauhalle ja kulttuuriperinnölle.
Tuomiokirkon tornin kello

Kirkonkellojen soittamisella on pitkät perinteet koko Euroopassa. Kellojen äänet ovat rytmittäneet sekä maallista että uskonnollista elämää: kellojen soittaminen kuuluu moniin seremonioihin, mutta soittamisella viestitään myös arkisesta ajankulumisesta.

Kellojen äänet herättävät meissä monenlaisia muistoja ja niiden ääni on monille tärkeä. Kellojen soittoon liittyvät tavat ja perinteet ovat osa sekä paikallista että eurooppalaista kulttuuriperintöä.

Mistä on kyse?

Yhteinen kirkonkellojen soitto –tapahtuma on Eurooppalaisen kulttuuriperintövuoden tapahtuma, jossa idean takana olevat saksalaisten kaupunkien liitto, Saksan evankelisen kirkon kulttuuritoimisto, Saksan katolisten Boniface-seura ja Saksan kulttuuriperintökomitea kutsuvat kaikkia kellojen omistajia soittamaan kellojaan Kansainvälisenä rauhan päivänä perjantaina 21.9. klo 19.00 (18:00 CEST).

Satoja eurooppalaisia kirkkoja mm. Saksasta, Belgiasta, Tsekistä, Puolasta ja Virosta on jo ilmoittautunut mukaan. Saksan tunnetuista kirkoista tapahtumaan osallistuu esimerkiksi Dresdenin Frauenkirche ja Kölnin tuomiokirkko sekä kymmeniä muita kirkkoja.

Tapahtuman verkkosivulta löytyy jo kuvia, tarinoina ja ääninäytteitä mukaan ilmoittautuneista kirkoista.

Helsingin tuomiokirkon, Vanhan kirkon, Mikael Agricolan kirkon ja Suomenlinnan kirkon kellot soivat perjantaina 21. syyskuuta 2018 klo 19 muistutuksena rauhan ja kulttuuriperinnön merkityksestä.

Perjantaina 21.9.2018 klo 18 Helsingin tuomiokirkossa kokoonnutaan monikieliseen, musiikkipainotteiseen Rauhanrukous-tilaisuuteen. pidetään pe 21.9. klo 18 Tuomiokirkossa. Pääpuhujana Andrés Alba Kolumbiasta. Mukana Lähetysseurasta Suvimarja Rannankari-Norjanen ja Tuomas L. Meurmann ja johtava kappalainen Maija Kuoppala Tuomiokirkkoseurakunnasta. Musiikista vastaa Lähetysseuran nuorten ryhmä. Tilaisuuden jälkeen on tarjoilua Kryptassa. Tilaisuus on osa Helsinki Peace Talks –seminaaria.

Lue lisää tapahtumasta Museoviraston sivulta

(Kirkkohallitus, Museovirasto)