20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute

Keskustelu kirkkoherran valintatavasta jatkuu Munkkiniemen seurakunnassa

18.09.2020, 13:09 /  päivitetty 01.10.2020, 14:53
Keskustelu Munkkiniemen seurakunnan kirkkoherran vaalitavasta jatkuu. Nykyinen kirkkoherra Leo Glad jää eläkkeelle ensi helmikuun alussa.
luontokuva Laajalahti

Seurakuntaneuvosto teki kesäkuun alussa päätöksen pyytää Helsingin hiippakunnan tuomiokapitulilta lupaa välilliseen vaaliin. Menettelyssä seurakuntalaisten valitsemat luottamushenkilöt eli seurakuntaneuvosto valitsee kirkkoherran.

”Tieto nykyisen kirkkoherran eläkkeelle jäämisestä tuli toukokuussa keskellä korona-aikaa. Päätös valintatavasta tehtiin nopeasti, jotta nyt syksyllä päästäisiin etenemään valintaprosessissa ripeästi”, seurakuntaneuvoston varapuheenjohtaja Eeva-Liisa Koltta-Sarkanen kertoo.

Tuomiokapituli käsitteli seurakuntaneuvoston pyyntöä syyskuun puolivälissä. Se palautti kirkkoherran valintatavan takaisin seurakuntaneuvoston käsittelyyn ja edellytti aiheesta laajempaa keskustelua.

Vaalitapaa koskenut äänestys seurakuntaneuvoston kokouksessa kesäkuussa oli täpärä. Välillinen vaalitapa voitti yhdellä äänellä.

”Laajempi keskustelu jäi silloin auttamatta käymättä. Nyt meillä on neuvostona uusi mahdollisuus kuulla ihmisten näkemyksiä siitä, miten he haluaisivat kirkkoherran valinnan tapahtuvan. Uskon löytyvän hyviä perusteluja sekä välittömälle että välilliselle vaalille”, Koltta-Sarkanen toteaa.

Eri tapoja kuulemiselle

Välittömässä vaalissa tuomiokapituli asettaa haastattelujen ja hakijoiden muodollisen pätevyyden perusteella kolme ehdokasta. Heistä kaikilla äänioikeutetuilla seurakuntalaisilla on mahdollisuus äänestää mieleistään ehdokasta.

Välillisessä vaalissa seurakuntaneuvostolla on käytettävissään kaikki kirkkoherran pätevyysvaatimukset täyttävät ehdokkaat. Heistä seurakuntaneuvosto valitsee kirkkoherran oman valintaprosessinsa kautta.

”Osa tätä prosessia on luonnollisesti myös seurakuntalaisten kuuleminen ja aktiivinen keskustelu. Toivonkin, että seurakuntalaiset keskustelevat oman luottamushenkilönsä kanssa tämän kannoista. Lisäksi keskustelua ensin vaalitavasta ja aikanaan kirkkoherran henkilöstä voi käydä sekä tarkoitusta varten verkkoon avatulla ajankohtaisfoorumilla että avoimissa tilaisuuksissa", Koltta-Sarkanen sanoo.

Ajankohtaisfoorumille pääset tästä.

Seurakuntalaisilla on myös mahdollisuus kertoa mielipiteensä kirjeellä tai sähköpostilla.

Osoite on Munkkiniemen seurakunta/Kirkkoherranvaali, PL 43, 00351 Helsinki.

Sähköpostia voit lähettää osoitteeseen munkkiniemi.srk@evl.fi

Seuraava käsittely 7.10. ja keskustelutilaisuus 4.10.

‍Seurakuntaneuvosto käsittelee valintatapaa seuraavan kerran kokouksessaan keskiviikkona 7.10. Ennen sitä järjestetään keskustelutilaisuus, jossa on mahdollisuus vaihtaa ajatuksia kirkkoherran valinnasta.

Tilaisuus on Munkkivuoren kirkossa sunnuntaina 4.10. kello 12-13.30. Siellä kuullaan seurakuntaneuvoston jäsenten valmistelemia alustuksia, ja lisäksi aikaa on varattu vapaalle keskustelulle.

Tilaisuutta voi seurata myös verkossa: seurakunnan Facebook-sivuilla tai seurakunnan verkkosivujen etusivulla olevasta Facebook-kuvakkeesta.