23.04. Onneksi olkoon: Jyrki, Yrjö, Jyri, Jori, Jiri, Yrjänä | Palaute
Koko Helsinki

Kallion seurakunta ja Greenpeace julistivat kirkontornissa: Todelliset johtajat pysäyttävät ilmastonmuutoksen

16.07.2018, 08:00 /  päivitetty 17.07.2018, 09:16

Greenpeace on tänään maanantaina 16.7. ripustanut valtavat banderollin Helsingin Kallion kirkon torniin yhteistyössä Kallion seurakunnan kanssa. Banderolleissa lukee: “Warm Our Hearts, Not Our Planet” eli "Lämmittäkää sydämiämme, älkää planeettaamme".

Banderollien viesti muistuttaa Helsingissä vierailevia Yhdysvaltojen ja Venäjän johtajia siitä, että planeettaamme uhkaavan ilmastokriisin ratkaiseminen vaatii välittömästi tekoja. Samalla Greenpeace ja Kallion seurakunta haluavat lähettää koko maailmalle viestin, että empatia ja yhteistyö ovat avainasemassa maapalloa uhkaavien ympäristötuhojen estämisessä.

Kuusi kiipeilijää ja neljä avustajaa ripustivat tänään kaksi suurta banderollia roikkumaan Kallion kirkon tornista, tornin kahdelle sivulle. Kiipeilijät killuivat Kallion kirkon tornista koko sen ajan, kun banderollit olivat esillä eli noin kello yhteen asti iltapäivällä.

Ilmastonmuutos on aikamme suurin haaste. Sen vaikutukset vaarantavat jo nyt ihmisten turvallisuuden ja tulevaisuuden eri puolilla maapalloa. Lisäksi monia ahdistaa ympäristön tila.

“Presidentti Putinin ja presidentti Trumpin tapaaminen Helsingissä on tilaisuus Suomelle ja presidentti Niinistölle muistuttaa näitä johtajia siitä, että meillä on vain yksi planeetta. Tarvitsemme pikaisia toimia ilmastonmuutoksen, metsiemme hävityksen ja meriemme kohtaaman ennennäkemättömän rasituksen torjumiseksi”, Greenpeacen Nordenin Suomen maajohtaja Sini Harkki sanoo.

Greenpeace ja Kallion seurakunta jakavat yhteisen huolen maapallomme tilasta, ja siitä, etteivät maailman johtajat ole pystyneet tekemään riittävästi estääkseen koko planeettaamme uhkaavia kriisejä.

“Kirkon torni on aina toivon symboli. Haluamme olla lisäämässä tuota toivon, yhdessä tekemisen ja toisesta välittämisen ääntä. Ilmastonmuutos ja ympäristön tila vaativat myös tekoja. Meille seurakuntana on tärkeää, että yhteisöt niin Suomessa kuin maailmalla näyttävät tukensa ilmastonmuutoksen torjumiselle. Toivomme, että tämänpäiväinen esimerkkimme rohkaisee niin alueen ihmisiä, poliittisia päättäjiä, kuin ihmisiä kaikkialla maailmassa toimimaan maapallon, ainoan kotimme hyväksi”, Kallion seurakunnan vs. kirkkoherra Visa Viljamaa toteaa.

“Maailman katseet kohdistuvat tänään Helsinkiin. Huolimatta siitä, mitä eräät johtajat tekevät, ihmiset ympäri maailman ovat sitoutuneet pysäyttämään vaarallisen ilmastonmuutoksen, mutta mukaan tarvitaan entistä vahvemmin myös poliittiset johtajat. Muutos on jo alkanut. Puhtaan, uusiutuvan energian ja ympäristöä kunnioittavan yhteistyön aika on nyt”, Sini Harkki jatkaa.

Katso kuva: https://www.facebook.com/kirkkohelsingissa/