20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute
Koko Helsinki

Kaksi viikkoani kirkkoturistina

09.07.2021, 10:06
Tänä kesänä Helsingin seurakunnissa työskentelee monia kesäsetelillä palkattuja kesätyöntekijöitä. Kesä-heinäkuussa Kirkko Helsingissä ja Kyrkan i Helsingfors Instagram-tileillä on julkaistu ensimmäisten kirkkoturistien tutustumista helsinkiläisiin kirkkoihin. Tässä yhden kirkkoturistin kokemuksia kesätyöstä.
Nuoret vilkuttavat kameralle: Marikki, Pinja, Lukas, Stella ja Camilla

Tätä kirjoittaessani alkaa aikani kirkkoturistin työssä loppua. Aikamoiset kaksi viikkoa! Miten edes päädyin tähän? Minä, joka luuli mahdollisuuden saada kesätyö olleen jo takana. Voin sanoa, etten suunnitellut viettäväni kesäloman alkua ihan näin, mutta kun luin ilmoituksen tästä paikasta, ei minulle jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin laittaa hakemus menemään. Kuvien ottamista, sometusta ja kirkkojen kiertelyä. Kuulosti epätodelliselta saada palkkaa asioista joita teen vapaa-ajallakin! Toisaalta tämä teki myös hankalaksi erottaa työn ja oman ajan, eikä työpäivän päätteeksi huvittanut oikeastaan avatakaan omia someja. Valehtelisin, jos väittäisin ettei oma hyvinvointi olisi ottanut hieman osumaa kaikessa melskeessä. Sinänsä rento työ, mutta oli erikoista kokea painostusta asiaan jota yleensä teen ihan mieluusti. (Pitää tosissaan yrittää hillitä stressitasoja kun palataan taas kouluun)

Se negatiivisuudesta, niin tärkeää kuin se onkin joka kokemuksessa. Siispä hyvät puolet: mahtavia tyyppejä, uusia puolia omaan kotikaupunkiin, PALJON kuvia ja sitä kuuluisaa työkokemusta. Paikat joissa kävimme ovat kaikki upeita. Löysin jopa uuden suosikkikirkon; Johanneksenkirkon, joka on muuten sanoinkuvailemattoman kaunis. Kannattaa ihmeessä käydä jos ei sitä vielä ole sisältäpäin nähnyt!

Vaikkei joka hetki ollut ruusuilla tanssimista, enkä väitäkkään että pitäisi olla, jätän tämän kokeilun taakseni ainakin isän mukaan kullanarvoinen kokemus kainalossani. Olen yllättynyt omasta kasvustani. Hullua miten niinkin lyhyessä ajassa kuin kahdessa viikossa, ehtii jo kokea kehittyvänsä. Olen jaksanut ylläpitää suhteita muihin ihmisiin paljon paremmin ja luulen jopa oppineeni pitämään uudenlaisista persoonista. Myös loputon tiedon virta jossa olen saanut kastaa sormiani, lukeutuu asioihin joista kiitän työjaksoa. Olen tavannut upeita ihmisiä, jotka ovat innoissaan jakaneet tietämystään vierailemistamme paikoista. Pilke jonka nappaan heidän silmäkulmistaan tarinoita kertoessa on kaunis näky!

Mikäli olemme osoittaneet kirkkoturisti-kokeilun hyväksi ideaksi, terveisiä mahdollisille tuleville turisteille! Tehkää työtä sydämellänne, niin omana itsenänne kuin voitte (ja postatkaa niitä stooreja!!)

Pinja Hautamäki

Kirjoittaja on kuvassa toinen vasemmalta ja toimi kirkkoturistina kesäkuussa 2021.