20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute

Julvandringen en succé i fjol: Vägen till Betlehem är tillbaka

28.11.2019, 11:29
När Johannes församling ordnade julvandring för första gången i fjol kom över 500 barn. I år väntas antalet besökare vara lika många.
Ett kollage av bilder från julvandringen i Johanneskyrkan på beige bakgrund

I år bjöd Johannes församling in alla svenska daghemsgrupper på församlingens område till en julvandring i Johanneskyrkan. Den ordnades för första gången ifjol och var mycket uppskattad av daghemmen. Över 500 barn deltog. 26 grupper har bokat in sig i år.

Under den ca 30 minuter långa vandringen får barnen möta kejsare Augustus, skattskriva sig, vandra över ängen där herdarna och fåren finns, höra ängels glädjebudskap och följa stjärnan till Betlehem tillsammans med de vise männen. Vandringen varvas med sång, och avslutas med Nu tändas tusen juleljus.

Vi vill genom denna vandring erbjuda alternativ. Eftersom vandringen inte klassas som religionsutövning kan många barn som inte kan vara med på en traditionell julgudstjänst delta.

Under vandringen har alla barn möjlighet att se vad som händer, dofta på rökelse och myrra, klappa fåren och Jesusbarnet. De får vara delaktiga och ställa frågor.

Totalt är 23 frivilliga och anställda engagerade. Varje gång behövs minst 12 medverkande och om alla roller är fyllda är vi 15 personer på plats. Man kan vara med också om man inte vill säga något, t.ex Josef har inga repliker men det är ändå en viktig roll.

Julvandringen är ett fint sätt att engagera församlingsborna. Den yngsta medverkande är studerande och de äldsta långt in i pensionsåldern.