23.04. Onneksi olkoon: Jyrki, Yrjö, Jyri, Jori, Jiri, Yrjänä | Palaute
Koko Helsinki

Julstämning trots allt – så här firar vi tryggt tillsammans

17.11.2020, 11:56 /  päivitetty 20.11.2020, 18:58
Julen närmar sig men hur går det med firandet? I församlingarna har man funderat på alternativa sätt att mötas och fira julen i kyrkan – åtminstone nästan som vanligt.
Keskellä tummaa taustaa vasten piirretyt seimi ja kolme paimenta lampaineen, taustalla pinkkipohjainen enkelitapetti.

I år ordnas flera evenemang och konserter utomhus. De vackraste julsångerna kan man bland annat sjunga utanför Brändö kyrka den 20.12 kl 15–18. Evenemanget kallas för "non stop-De vackraste julsångerna", och är tvåspråkigt. Det utlovas också dans kring granen och julstämning utanför Matteuskyrkan i december.

– Vi vill försöka ge något av det människor har behov av under julhelgen och vi hoppas på att utomhusarrangemangen gör det tryggare, säger tf kyrkoherde Helene Liljeström i Matteus församling.

I Johannes församling har man minskat på allsångskonserterna och bjuder istället på orgelmusik i jultappning. Tisdagen den 1.12 kan man komma och lyssna på julmusik kl.12 och kl.13. Max 20 personer kan delta i varje konsert. Från 12:30 serveras risgrynsgröt i parken utanför kyrkan.

Församlingarna är också närvarande online: Du kan följa med Puls-gudstjänsten söndagar kl. 15.30 eller vara med i Förbön och Tack förbönsgudstjänsten varannan ti kl. 19, båda via Petrus facebook. Kolla även in Podcasten Petruspodden på Spotify och Podbean.

Julbön utomhus eller på nätet

Julafton är en av de dagar då allra flest finländare går i kyrkan. I år arrangeras böner både inomhus i de större kyrkorna där det är möjligt att hålla avstånd, men också på gravgårdarna och utanför kyrkorna.

– Vi har julbön men inte i kyrkan utan på gården, säger Helene Liljeström.

För den som hellre stannar hemma är det möjligt att delta i julbönen också över nätet. Alla svenska helsingforsförsamlingar strömmar eller delar sin ”julkyrka” på nätet. Också Svenska YLE sänder både julbön och konserter med de vackraste julsångerna under julhelgen på såväl tv som radio.

Trots coronakrisens utmaningar håller vi ändå hoppet uppe.

– Julens barn kommer till ditt hjärta - det ska vi fira där vi är, mindre eller större, säger kyrkoherde Johan Westerlund i Johannes församling.

Tryggt i kyrkan

För de evenemang som fortfarande planeras ta plats inomhus finns det planer för hygien och säkerhet. Antalet sittplatser i alla kyrkor är minskat för att deltagarna ska kunna hålla tillräckliga avstånd. Munskydd rekommenderas på alla tillställningar, personalen hjälper dig gärna ifall du glömt ditt munskydd hemma. Den som känner sig det minsta förkyld hoppas vi förstås stannar hemma.

Följ med julannonseringen i Kyrkpressen eller på våra hemsidor. Hör gärna av sig om du har frågor eller funderingar kring julen - eller något annat!