20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute

Jouluradio virittää joulun tunnelmaan

02.11.2018, 12:44 /  päivitetty 17.12.2018, 09:24
Kuvassa roikkuu punainen heijastin, jossa lukee Jouluradio

Rakastettu Jouluradio soi radioaalloilla ja internetissä. Tämän vuoden tärkein tavoite Jouluradiolle on ollut mediassakin puhututtanut naisten aseman parantaminen musiikkialalla.

Aito ja alkuperäinen Jouluradio soi radioaalloilla 26 lähetysalueella ja alue kattaa ennätykselliset 4,3 miljoonaa kuulijaa. Tänä vuonna Jouluradio on halunnut myös panostaa tasapuolisuuteen, minkä vuoksi se on sitoutunut nostamaan naisartistien esittämän musiikin määrää kaikilla kanavaperheensä kanavilla.

“Meille on ensisijaisen tärkeää olla ottamassa kantaa naismuusikoiden tasapuoliseen kohteluun musiikkialalla”, kertoo Jouluradion toimituspäällikkö Riitta Kalliorinne. Mallia on Kalliorinteen mukaan haettu Keychange.eu -kampanjasta, joka haastaa musiikkifestareita kiinnittämään enemmän huomiota esiintyjien sukupuolijakaumaan.

“Jos emme ole ensimmäinen tavoitteeseen sitoutunut radiokanava, olemme vähintään ensimmäisten joukossa. Toivottavasti muutkin radiokanavat pyrkivät samaan, laadusta tinkimättä. Haastammekin muut radiokanavat ajanmukaiseen soittolistojen freesaukseen.”

Radiossa soivalla pääkanavalla naisten esittämän musiikin määrä nostetaan vähintään 50 prosenttiin. Musiikkia ei silti edelleenkään valita yksin esittäjän tai tekijän sukupuolen perusteella:

“Haluamme tarjota kuulijoillemme parhaita, kiinnostavimpia ja rakastetuimpia joululauluja kuten ennenkin. Mielestämme se on mahdollista toteuttaa niin, että kanavilla soi tasapuolisesti sekä naisten että miesten esittämää musiikkia”, valaisee Jouluradion musiikkipäällikkö Aura Neuvonen.

Pääkanavalla naisten esittämän musiikin osuutta on kasvatettu 12 prosentilla. Sama prosessi on aloitettu myös Jouluradion yhdeksän verkossa kuunneltavan teemakanavan suhteen. Neuvonen kertoo, että toisissa kanavista täysi tasajako on haastavampaa toteuttaa kuin toisissa. Muutoksen ydin onkin sitoutumisessa tasapuolisuuden edistämiseen pitkällä aikajänteellä.

“Esimerkiksi Raskaaseen musiikkiin keskittyvän Rouhea joulu -kanavan suhteen hyvä alku on saada naisten esittämän musiikin määrä nostettua kahdesta prosentista viiteen. Ruotsinkielisellä Julradion-kanavalla taas saa jopa hieman lisätä miesten esittämää musiikkia. Toivomme, että aloitteemme innostaisi naistekijöitä levyttämään enemmän joulumusiikkia, jotta sitä voidaan tarjota yleisölle entistä enemmän.”

Jouluradio soi verkossa ympäri vuoden

Jouluradio on soinut tänä vuonna ensimmäistä kertaa verkossa ympäri vuoden. Kuuntelijamäärä ei ole hetkeäkään ollut nollassa. Musiikkipäällikkö Aura Neuvonen korostaa, miten sitoutuneita seuraajia kanavalla on:

“Me saamme kyllä heti kuulla, jos soitossa on jotain häikkää, oli sitten pääsiäinen, juhannus tai pyhäinpäivä. Tämä on vain merkki siitä, miten joulumusiikki voi puhutella vuodenajasta riippumatta.”

----

Jouluradio on pääkaupunkiseudun seurakuntien tuottama radiokanava sekä verkkomedia, jota tehdään yhteistyössä seurakuntien kanssa ympäri Suomen. Jouluradion verkkosivustolla soi pääkanavan lisäksi yhdeksän muuta eri tyylisuunnan joulumusiikkikanavaa. Katso jouluradion taajuudet osoitteesta jouluradio.fi