20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute

Risto Lehtisen suunnittelema pinssi jaossa seurakunnan vapaaehtoisille

21.09.2022, 13:33 /  päivitetty 21.09.2022, 13:41
Pyöreä pinssi kiinni farkkutakissa. Pinssin reunoilla vihreä, punainen, musta, violetti, sininen ja valkoinen palkki. Keskellä kultainen ympyrä.

Risto Lehtinen on suunnitellut Paavalin seurakunnalle vapaaehtoisten pinssin. Se on sekä kiitos vapaaehtoistyöstä että merkki palvelutehtävästä. Pinssi auttaa tunnistamaan vapaaehtoiset, jotka antavat vapaa-aikaansa ja osaamistaan monissa seurakunnan palveluissa.

"Idea pinssiin lähti siitä ajatuksesta, että se helpottaisi kohtaamisia erilaisissa tapahtumissa ja tilanteissa, kun ihmiset tietäisivät pinssin perusteella, ketkä ovat vapaaehtoisia." Lehtinen kertoo.

Pinssiä voi halutessaan kantaa myös vapaa-aikana: se voi herättää kiinnostusta muissa ihmisissä ja kohtaamisissa. Sitä kautta pinssi auttaa kertomaan yhteisestä, tärkeästä tehtävästä lähimmäisenrakkauden palveluksessa.

"Toivon, että pinssi edesauttaa yhteisöllisyyttä ja rohkaisee ihmisiä keskustelemaan" Lehtinen kuvailee.

Risto Lehtinen ohjaa Paavalinkirkolla Kristillistä meditaatiota keskiviikkoisin klo 17.10–17.50 ja Arkiretriittiä 24.10. alkaen maanantaisin klo 18-19.30.

Pinssin symboliikka Paavalinkirkosta ja kristinuskosta

Keskellä oleva helmi on Paavalinkirkon pääsymboli. Helmi kuvaa yleisesti salaisuutta ja viisautta. Kristinuskossa se symboloi Kristuksen oppia ja Jumalan valtakuntaa. Pinssin liturgiset värit ekumenisesti laajennettuna kuvaavat kirkkovuoden kulkua ja kristinuskon keskeisiä henkilöitä. Pinssin värisymboliikan tarkempi selitys on seuraava:‍

● Valkoinen on ilon, kiitoksen, puhtauden ja autuuden väri. Se on myös Jumalan, Kristuksen, taivaan enkelien ja pyhien symboli.

● Musta on murheen, surun, katoavaisuuden ja kuoleman väri

● Vihreä on toivon väri, iankaikkisen elämän väri, kasvun ja arjen väri

● Punainen on tulen, veren ja tunnustuksen väri. Se on myös Pyhän Hengen ja Kristuksen tunnustamisen väri ja siksi myös marttyyriuden väri.

● Violetti on katumuksen ja syntien tunnustamisen väri.

● Sininen väri symboloi Neitsyt Mariaa. Marian väri tuo monelle konkreettisesti toivoa arkeen. Maria on merkittävä esirukoilijamme. esimerkki. Hän on Jumalan äiti ja kuuliaisuuden esimerkki. Äidin rakkauden ilmentymä hän on kaikkien uskovien äiti ja Taivaan kuningatar. Kirkkomme ei tuo esille Mariaa samalla tavalla kuin katolilaiset ja ortodoksit, mutta ekumenia korostaa kristittyjen yhteyden tärkeyttä ja siten sininen symboli myös keskenäistä rauhaa.

● Kultainen väri symboloi juhlaa. Paavalinkirkossa laajasti esiintyvä simpukka symboloi piilossa olevaa uskon salaisuutta, helmeä, joka löytyy Jumalan armosta.

Kiinnostaisiko sinua vapaaehtoistehtävä Paavalin seurakunnassa?

Tutustu erilaisiin mahdollisuuksiin ja laita viestiä yhteyshenkilölle tai kerro oma ideasi Tuulille Aitolehdelle: tuuli.aitolehti@evl.fi, p. 050 3480 357, Instagram: tuulipappi