19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute

Högre röstningsaktivitet i Helsingfors jämfört med förra valet

07.11.2018, 09:17 /  päivitetty 07.11.2018, 09:19
Under förhandsröstningens första dag använde 3460 personer sin rösträtt vid förhandsröstningsställena i Helsingfors. Det är 25 procent fler jämfört med valet år 2014. I antalet röster ingår också röster gällande andra församlingar än de i Helsingfors eftersom det är möjligt att förhandsrösta i församlingsvalet var som helst i Finland.

Under den första valdagen använde 3300 helsingforsare från de finska och svenska församlingarna i huvudstaden sin röst i församlingsvalet. För fyra år sedan var motsvarande siffra 2600 röster. Det är möjligt att rösta på vilket förhandsröstningsställe som helst.

De livligaste röstningsställena i Helsingfors var under måndagen Domkyrkoförsamlingen, Malm, Nordsjö och Gamlas. I köpcentret Kaari röstade 38 procent fler jämfört med 2014. Röstningsstället på Narinken samlade däremot 100 röster färre, jämfört med 2014. I östra Helsingfors var röstningsstället i köpcentret Columbus allra populärast.

Det är möjligt att förhandsrösta var som helst i Finland. I Helsingfors finns det röstningsställen på bland annat Narinken, i köpcentren Kaari, Redi och Malms torg ons–fre kl. 12–19 och lördag kl. 11–18, samt på alla pastorsexpeditioner mellan kl. 9–18.

Röstningsställena i församlingarna håller öppet längre på onsdag kväll den 7.11. Se alla röstningsställen .