20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute
Koko Helsinki

Helsinkiläiset auttaneet ukrainalaisia neljännesmiljoonalla eurolla seurakuntien kautta

09.05.2022, 09:00 /  päivitetty 08.05.2022, 15:45
Helsingin seurakunnat käynnistivät tukitoimet ja keräyksiä ukrainalaisia auttaakseen sodan alettua helmikuun lopulla. Rahallista apua Ukrainan sodan uhrien ja pakolaisten auttamiseksi on seurakunnissa annettu jo arviolta neljännesmiljoona euroa.
Rauhanrukous Senaatintorilla

Seurakunnista pystytään myös tarjoamaan tiloja ukrainalaisten lasten ja nuorten käyttöön lisäluokkahuoneiksi syyslukukauden alkaessa, jos tällaista tarvetta ilmenee. Taloudellisen avun lisäksi on järjestetty Helsinkiin saapuneille ukrainalaisille ruokailuja ja muita tilaisuuksia. Kirkoissa on soinut useita tukikonsertteja, joiden tuotto on ohjattu ukrainalaisten auttamiseksi.

Kirkoissa on vietetty rauhanrukoushetkiä, joita on usein pidetty torstaisin, joka on sodan alkamisen päivä. Useissa kirkoissa on myös soitettu rauhankelloja ennen tilaisuuden alkua. Sodasta ahdistuneille on tarjolla keskusteluapua.

Näkyvimpään tukitapahtumaan osallistuttiinTuomiokirkon portailla 2. pääsiäispäivänä, jolloin tuhannet ihmiset kokoontuivat yhteiseen rukoushetkeen rukoilemaan rauhaa Ukrainaan. Tilaisuus alkoi rauhankellojen soitolla, johon yhtyvät Helsingissä eri kirkkokuntien kirkot soitollaan. Senaatintorille saavuttiin kulkueina eri kirkkokunnista ja rauhanrukoushetken jälkeen oli Suomen ukrainalaisten yhdistyksen järjestämä tilaisuus.

Seurakuntien keräykset ja lahjoitukset Ukrainalle

Ukrainan sodan uhreille ja pakolaisille myönnettiin yhteensä 130 000 euroa kriisiapua Yhteisen kirkkoneuvoston päätöksellä. Seurakunnat myös käynnistivät nopeasti lipaskeräykset ukrainalaisille, jolloin Helsingin 20 ev.-lut. seurakunnasta jalkautui työntekijöitä ja vapaaehtoisia kaduille keräyslippaiden kanssa.

Lipaskeräyksen, konserttien ja kolehtien kautta Helsingin seurakunnissa on kerätty ukrainalaisille arviolta 120 000 euroa, joista reilu 30 000 euroa tuli remontin jälkeen uudelleen käyttöön otetun ja televisioidun Lauttasaaren kirkon vihkimessun kolehdista. Apu menee Kirkon ulkomaanavun kautta perille. Yhteensä helsinkiläiset ovat tukeneet ukrainalaisia seurakuntien kautta arviolta 250 000 eurolla.

Seurakuntien oppilaitostyössä tuetaan ukrainalaisia opiskelijoita. Venäjänkielisessä seurakuntatyössä puolestaan autetaan venäjänkielisiä ukrainalaisia.

Apua tarvitaan edelleen. Helsinkiin on saapunut tuhansia ukrainalaisia, myös lapsia. Kotimaanapuun on avattu keräys, jonka lahjoitusten avulla pystytään auttamaan Helsinkiin saapuneita ukrainalaisia monipuolisesti ja konkreettisesti. Lahjoituksia käytetään muun muassa ruokaan, hygieniatuotteisiin, kodin tarvikkeisiin ja muuhun akuuttiin tarpeeseen

Apua annetaan tilanteissa, joissa vastaanottorahaa ei vielä saa tai töitä ei ole. Apu menee perille Helsingin Ukraina-keskuksen ja Helsingin ev.-lut. seurakuntien diakoniatyön kautta. Keräykseen pääsee tästä. Myös Kirkon ulkomaanavun Ukraina-keräys jatkuu.