25.04. Onneksi olkoon: Markku, Marko, Markus | Palaute

Helsingin seurakuntien keräys tuotti 57 000 euroa Mosambikin ja Zimbabwen tulvauhreille

29.03.2019, 10:49 /  päivitetty 29.03.2019, 11:27
Helsingin seurakuntien keräystempauksessa autettiin tulvauhreja yhteensä 57 000 eurolla. Kymmeniä seurakuntien työntekijöitä ja vapaaehtoisia lipaskerääjiä liikkui eri puolilla Helsinkiä keskiviikkona ja torstaina.
Kuvassa piispa Teemu Laajasalo lipaskeräämässä

Helsingin seurakuntien keräystempauksessa autettiin tulvauhreja ensivaiheessa yhteensä 57 000 eurolla. Kymmeniä seurakuntien työntekijöitä ja vapaaehtoisia lipaskerääjiä liikkui eri puolilla Helsinkiä keskiviikkona ja torstaina.

Yhteinen kirkkoneuvosto myönsi katastrofiapuna 30 000 euroa Kaakkois-Afrikan tulvauhrien auttamiseen Kirkon ulkomaanavun kautta. Keräys tuotti Helsingissä käteisenä lipaskeräyksessä noin 7 000 euroa. Mobiilimaksuina ja KUA:n verkkosivujen kautta helsinkiläiset lahjoittivat 20 000 euroa. Keräys jatkuu monissa seurakunnissa myös tulevana viikonloppuna.

Torstaina myös Helsingin piispa Teemu Laajasalo osallistui katastrofikeräykseen lipaskerääjänä Helsingissä Kolmen sepän aukiolla:

”Täällä Helsingin keskustassa arki näyttää aika tavanomaiselta. Mutta muutama tuhat kilometriä etelämpänä sadat tuhannet ihmiset ovat menettäneet kaiken ja miljoonien ihmisten arki on nyt täysin toisenlainen kuin yleensä”, piispa sanoo keräysaamuna.

Mosambikissa ja Zimbabwessa riehunut Idai -hirmumyrsky vei mennessään asumukset laajoilta alueilta. Sadat tuhannet ihmiset menettivät käytännössä kaiken. Myrskyä seuranneet rankkasateet aiheuttivat ennennäkemättömän tulvan, joka saartoi ihmisiä vesimassojen keskelle.

Kirkon ulkomaanapu käynnisti avustukset ja auttaa yhteistyökumppaneidensa kautta nyt ihmisiä saamaan puhdasta vettä ja ruokaa sekä suojaa katastrofista selviytymiseksi. Helsingin seurakunnat toteuttivat tämän viikon aikana katastrofikeräyksen, jotta myrskyn tuhojen keskellä olevia ihmisiä voidaan auttaa.

”Tällä viikolla lipaskerääjät ovat kohdanneet helsinkiläisiä kaupungin kaduilla. Näissä kohtaamisissa on jaettu yhteinen halu ja tahto katastrofialueiden tulvien keskellä olevien ihmisten auttamisesta. Katastrofikeräykseen lähdettiin nopeasti, kun tiedot tilanteen vakavuudesta saavutti Helsingin. Kirkon ulkomaanavun saatua tuhoalueelle avustusjärjestelmät kuntoon oli aika aloittaa ensivaiheen avustuksen kerääminen", Helsingin seurakuntayhtymän johtaja Juha Rintamäki sanoo.

"Helsinkiläisten suhtautumisen näkee katastrofikeräyksen tuloksesta. Ihmisyyttä on mitattu tässä kaupungissa näinä päivinä. Ihmisten hätä kaukana Afrikassa voisi olla helppoa sulkea pois mielestä. Kahden päivän aikana saatiin ensihätään hyvä keräystulos. Tämän päivän hyvä uutinen on tämä keräystempauksen tulos. Kiitos tähän keräykseen apua antaneille ja nopeasti keräyksen toteuttamiseen osallistuneille. Kirkon ulkomaanavulle ja sen yhteistyökumppaneille siunausta tärkeään avustustyöhön, jonka mahdollistamisessa saamme olla tällä keräystuloksella merkittävästi mukana”, Rintamäki kiittää.

Voit yhä osallistua ja lahjoittaa keräykseen seuraavilla tavoilla:

- Tekstiviestillä: lähetä sana APU20 numeroon 16499 (20 e).

- Kirkon Ulkomaanavulle tilille: IBAN: FI33 1572 3000 5005 04, viitenumero 1203

- Verkossa: kua.fi/mosambik

Voit yhä osallistua ja lahjoittaa keräykseen seuraavilla tavoilla:

• Tekstiviestillä: lähetä sana APU20 numeroon 16499 (20 e).
  • Kirkon Ulkomaanavulle tilille: IBAN: FI33 1572 3000 5005 04, viitenumero 1203
  • Verkossa: kua.fi/mosambik