16.04. Onneksi olkoon: Patrik, Jalo | Palaute

Helsingin seurakuntayhtymän leirikeskukset suljetaan loppuvuodeksi

27.10.2020, 10:56 /  päivitetty 27.10.2020, 13:00
Helsingin seurakuntayhtymä sulkee kuusi leirikeskustaan loppuvuodeksi. Sulkemisen takia yhteensä 23 leiriä peruuntuu Kellokosken, Korpirauhan, Lohirannan, Porkkalan, Kivisaaren ja Lekholmenin leirikeskuksissa.
Korpirauhan leirikeskus

Leirien sulkemisesta päätti Helsingin seurakuntien varautumisryhmä. Seurakunnissa kiinnitetään erityistä huomiota, että toiminta järjestetään turvallisesti ottaen huomioon turvavälit ja maskit. Helsingissä vietetään messuja, hartauksia ja seurakuntien kokoavaa toimintaa ottaen toistuvasti huomioon annetut ohjeistukset.

Helsingin seurakunnissa otetaan vakavissaan ohjeistus pitkäaikaisesta altistumisen riskistä ja siksi loppuvuoden ajaksi suljetaan Helsingin seurakuntien leirikeskukset.

Viikonloppuleirit ovat erityisen tärkeitä lapsille ja nuorille. Kyse on kohtaamisista, yhdessäolosta ja harrastuksista. Siksi seurakunnissa pyritään mahdollisuuksien mukaan järjestämään korvaavia toimintaa lapsi- ja nuorisotyölle leiritoiminnan tauonkin aikana.

"Päätös on vaikea, mutta vain näin voidaan välttää tilanteita, joissa turvallisuusohjeita on hankala noudattaa. Leiriolosuhteissa on esimerkiksi vaikeaa pitää koko ajan turvavälejä tai käyttää maskeja pitkäaikaisesti", sanoo seurakuntayhtymän johtaja Juha Rintamäki.

Helsingin seurakuntayhtymän leirikeskukset sulkeutuvat marraskuun alussa. Tarkoitus on tämän hetkisen tiedon mukaan pitää leirikeskukset suljettuna vuoden vaihteeseen saakka. Tilannetta arvioidaan jatkotoimien osalta joulukuun alkupuolella.

Erityisjärjestelyt tulevat todennäköisesti vaikuttamaan myös joulun ajan tapahtumiin. Rintamäen mukaan seurakunnissa mietitään parhaillaan, miten joulutapahtumia voisi järjestää ulkotiloissa ja sosiaalisessa mediassa.