19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute

Helsingissä seurakuntien rippileirit sujuneet mukavasti

01.07.2020, 10:47 /  päivitetty 01.07.2020, 11:16
Helsingin seurakuntien rippileirit käynnistyivät tietyin rajoituksin ja turvallisuus huomioiden pääosin 10. kesäkuuta alkaen. Rippikoulut ovat sujuneet erityisoloissa oikein hyvin, eikä sairastumisia ole ollut.
Rippikoululaisten valkoisia alboja roikkuu vaatepuussa

”Voin vahvistaa, että rippikoulut ja -leirit ovat menneet hyvin. Nuoret ovat paljon odottaneet rippikouluja ja upeaa, että kaikissa seurakunnissa on onnistuttu. Työntekijät ovat onnistuneet erinomaisesti. Iloitsemme kovin. Iso ponnistus tämä on ollut myös siivouksen, ruokapalveluiden ynnä muiden järjestelyjen osalta”, kertoo kasvatuksen ja seurakuntapalvelun päällikkö Mikko Mäkelä Helsingin seurakuntayhtymästä.

Leireistä on pyritty tekemään niin turvallinen kaikille kuin mahdollista. Rippikouluissa on noudatettu turvallisuusohjeita ja nuoria on opastettu mm. pesemään käsiä huolellisesti ja muistutettu sulkemaan vessanpöntön kansi ennen vessan vetämistä.

Leirijärjestelyissä, ruokailuissa ja majoituksessa on noudatettu ja seurattu viranomaisten ohjeistusta. Ohjeistuksia on myös noudatettu hyvin.

Konfirmaatiomessuakin on jo ehditty viettää esimerkiksi Paavalin seurakunnassa. Joidenkin seurakuntien, kuten Malmin seurakunnan, konfirmaatiomessuja on siirretty syksyyn.

Monenlaisia rippikouluja ja -leirejä jo vietetty

Rippikouluja ja -leirejä on monenlaisia. Esimerkiksi Roihuvuoren seurakunnan kappalainen Anja Nurminen piti cityriparia eli päiväriparia, jossa oli mukana 12 nuorta.

"Konfirmaatio järjestettiin kahdessa pienryhmässä kuusi nuorta kerrallaan, olipa taas hienoja hetkiä", Nurminen sanoo.

Mikaelin seurakunnan rippileirejä on järjestetty muun muassa Kellokosken Juhlatalossa, jonne on taas lähdössä uusi rippikouluryhmä leireilemään. Yksi leiri toteutettiin vaellusleirinä.

"Loistavasti meillä ainakin täällä Lapin vaelluksella on mennyt", Mikaelin seurakunnan riparia juuri lopetteleva seurakuntapastori Kati Vento kertoo.

"Se, että keväällä ei päästy tapaamaan ja tutustumaan etukäteen ryhmän kanssa, on toki vaikuttanut ryhmäytymiseen ja leirin käynnistymiseen. Mutta kun vauhtiin päästiin, on leirielämä ja yhteisöllisyys tehnyt kyllä hyvää eristäytymisen ja huolten täyttämän kevään jälkeen."

Nuorisopastori Essi Aalto Roihuvuoresta oli tiistaina lähdössä Eerikkilän urheiluopistolle riparille: "Tosi kiva porukka, urheilullisia nuoria. Urheillaan joka päivä, aamulenkit, futista ja säbää. Odotan leiriä innolla!"

Myös Vartiokylän seurakunnan pastori Karoliina Vidgrén vahvistaa: "Lähes normaalisti on meidän leirit toteutuneet töhän mennessä. Käsihygienia ja leirikeskusten siivous toteutuu aiempaa tehostetummin. Kaikki on sujunut hyvin."

Muistakin seurakunnista kuten esimerkiksi Munkkiniemestä, Pakilasta, Oulunkylästä ja Lauttasaaresta kerrotaan samaa, kaikki on mennyt hyvin. Myös ruotsinkielisten seurakuntien rippileirit ovat sujuneet Lekholmenissa mukavasti ja rauhallisesti.

Kuva: Paavalin seurakunnan konfirmaation albat. @Paavalinseurakunta