25.04. Onneksi olkoon: Markku, Marko, Markus | Palaute
Koko Helsinki

Helsingforspräst dömd för grov förskingring

21.03.2019, 14:56
Helsingfors tingsrätt har dömt en präst från Helsingfors stift till ett års villkorligt fängelse för grov förskingring.
Kuvassa sadan euron seteleitä

I januari 2019 gjorde församlingarna i Vanda en transaktion på 530.000 euro gällande skogsbruk, som var ämnad att införas på Helsingfors kyrkliga samfällighets konto. Summan infördes felaktigt genom det kyrkliga betalningssystemet på den ifrågavarande prästens konto. Misstaget uppdagades snabbt. Församlingarna i Vanda bad banken återta transaktionen. Ur tingsrättens dom framgår att den dömda hade hunnit använda en del av pengarna.

Församlingarna i Vanda fick tillbaka hela den felaktiga utbetalningen och samfälligheten i Helsingfors har erhållit summan.

Ett mänskligt misstag ligger bakom den felaktiga utbetalningen. Åtgärder har vidtagits för att förhindra liknande misstag i framtiden.

Tilläggsuppgifter:

Helsingfors kyrkliga samfällighets direktör Juha Rintamäki, tfn 050 593 1944.