19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute

Helsingfors-hjälpen till äldre fortsätter: 34 000 samtal har redan gjorts till över 80-åringar

28.04.2020, 11:22
Helsingfors-hjälpen har nått ut väl till äldre helsingforsare. Några tusen har redan fått den hjälp de behövt med butiks- och apoteksärenden. Hjälpen fortsätter.
Työntekijä istuu tietokoneen ääressä ja puhuu puhelimeen

Sammanlagt 34 000 samtal har hittills ringts ut från stadens och kyrkans gemensamma servicetelefon Helsingfors-hjälpen som riktar sig till äldre helsingforsare. Samtidigt har också de 4100 inkommande samtalen besvarats där över 70-åringar själv tagit kontakt för att be om hjälp. Sammantaget har således 38 000 personer varit i kontakt med Helsingfors-hjälpen.

Helsingfors-hjälpen nås på numret 09 310 10020. Service-telefonen öppnades för att tjäna äldre helsingforsare som är i behov av hjälp under coronaepidemin.

Sammanlagt 4000 personer har hittills frågat efter butikshjälp, drygt 300 har behövt hjälp med apoteksärenden. I praktiken innebär hjälpen att stadens eller församlingens anställda eller frivilliga samlar ihop de inköp som den äldre personen beställt och betalat, och levererar inköpen till dörren.

Telefonjouren har också väglett flera hundra personer till andligt eller mentalt samtalsstöd.

Det var i slutet av mars som stadens och samfällighetens arbetstagare påbörjade arbetet med att ringa upp alla 80 år fyllda helsingforsare för att kartlägga hjälpbehoven. Genom Helsingfor-hjälpen kan man få hjälp med butiks- och apoteksärenden samt samtalsstöd. Efter påsk var i praktiken alla över 80-åringar uppringda åtminstone en gång. Utöver det har också de som så önskat blivit uppringda på nytt.

Sammanlagt arbetar cirka 800 av stadens och kyrkans anställda med Helsingfors-hjälpen. Också Helsingforsmissionen och Finlands Röda Kors samt ett stort antal frivilliga deltar i arbetet.

Utöver det möjliggör ett stort antal samarbetspartners inom företagsvärlden Helsingfors-hjälpen: HOK-Elanto och Universitetsapoteket i butiks- och apoteksärenden, Genesys för kontakthantering, Posten och Logisnext Finland Ab bidrar med elskotrar, Helkama-Auto och ŠKODA med bilar för transporter med personbil samt Dometic Finland Ab med kylväskor för livsmedelstransport.

Ny samarbetspartner, som anslutit sig till Helsingfors-hjälpen under den gångna veckan, är Finlands Apotekareförbund med sina medlemsapotek i Helsingfors.

Foto: Paula Virta