20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute

Hartausohjelmat helsinkiläisistä kirkoista virittävät joulutunnelmaan

09.12.2021, 11:51 /  päivitetty 22.12.2021, 12:47
Nyt voit virittäytyä joulun tunnelmaan koronaturvallisesti katsomalla tai kuuntelemalla jouluaiheisia hartausohjelmia.
Piirrettyjä kuusia kultaista taustaa vasten

Helsingin kirkoista lähetetään joulun alla ja jouluna useita hartausohjelmia, Kauneimmat joululaulut ja muuta hengellistä ohjelmaa. Lähetyksiä voi seurata Yle tv1:n, Yle Areenan sekä Yle Radio 1:n, YouTuben sekä seurakuntien omien sosiaalisen median kautta.

Suomen Lucia 2021 Tilde Polviander kruunataan Helsingin tuomiokirkossa Lucianpäivänä maanantaina 13.12. kello 17, hänet kruunaa THL:n johtaja Mika Salminen. Suoraa lähetystä voi katsoa Yle Areenasta täältä ↗

Koko Suomen Kauneimmat Joululaulut -tapahtuma

Kolmantena adventtina 12.12. klo 18 on taas mahdollisuus tulla mukaan Koko Suomen Kauneimmat Joululaulut -tapahtumaan Suomen Lähetysseuran YouTube-kanavalle ↗

Antti Vuoren 11-henkisen orkesterin solistina laulaa Jepa Lambert. Jo nuorena gospelin parissa musiikkiuransa aloittanut Lambert on tuttu muun muassa sellaisten TV-ohjelmien bändeistä kuten Elämäni biisi, The Voice of Finland ja Tanssii Tähtien kanssa.

Koko Suomen Kauneimmat joululaulut -tilaisuus taltioidaan Viikin kirkosta yhteistyössä Malmin seurakunnan kanssa. Orkesterin ja solistin lisäksi mukana tunnelmaa luomassa on tanssiryhmä Xaris Finland. Tilaisuuden juontavat pastorit Marita Toivonen ja Timo-Matti Haapiainen.

Useimpien laulujen sanat ovat näkyvissä lähetyksessä, jotta katsojien on helppo laulaa mukana kotioloissa. Lähetyksen tallenne on katsottavissa Lähetysseuran YouTube-kanavalla loppiaiseen 6.1.2022 asti.

Hartausohjelmia Yleltä ja seurakunnista

Joulunalusviikkoa kohti matkatessa hiljentymisen voi aloittaa sunnuntaina 19.12. aamukymmeneltä katsellen Yle TV1:ltä kehitysvammaisten joulukirkon Helsingin Paavalinkirkosta. Joulukirkossa saarnaa vammaistyön pastori Kati Koskinen. Musiikista vastaavat Resonaari -bändi ja urkuri Kalle Salonen.

Joulupäivän 25.12. televisioitava perhejumalanpalvelus tulee Helsingin Mikaelinkirkosta klo 10. Riemullisessa musiikissa ovat mukana lasten iLOPISARAT-kuoro ja lauluryhmä Melisma kanttori Kirsi Honkanen-Punkarin johdolla. Nuorten muusikoiden bändissä soivat viulu, djembe, trumpetti ja sello. Erityisesti perheen pienimmille suunnatun, kauniisti elävöitetyn joulusaarnan pitää Jenni Kahenvirta, joka toimii tilaisuuden pappina yhdessä Sini Ikävalkon kanssa. Lastenohjaajat avustavat jumalanpalveluksessa.

Hartausohjelmat Yle Areenasta löytyvät täältä ↗

Aattohartauksien suorat lähetykset netissä

Aattohartaus suorana Kannelmäen seurakunnan Facebook-sivuilla klo 13.

Jouluaaton perhehartaus suorana Pakilan seurakunnan Facebook-sivuilla klo 14. Mukana Jouni Pirttijärvi, Ida Lemmetyinen ja Juhana Saarinen.

Perinteinen jouluhartaus suorana Pakilan seurakunnan Facebook-sivuilla klo 16. Liturgina Asko Nuorkivi, kanttorina Pippa Tuhkalainen.

Perheiden jouluhartaus Puistolan kirkosta klo 13. Pastori Aino Poutanen, kanttori Taru Hämäläinen, pianossa Mikko Pettinen, oboeta soittaa Aila Hettula ja lapsikuoro Laulupuu laulaa. Katsottavaissa Malmin seurakunnan nettisivulla ja Facebook-sivulla, myös myöhemmin tallenteena.

Seurakuntien livestriimauksia löydät täältä ↗

Radiojumalanpalveluksissa Kauneimpia joululauluja ja virsiä

Yle Radio1:n jumalanpalveluslähetyksissä joulumusiikilla on hyvin keskeinen rooli.

Joulupäivänä 25.12. voi heti aamuseitsemältä virittäytyä Kristuksen syntymäjuhlan valoisaan tunnelmaan kuuntelemalla joulukirkon Malmin kirkosta Helsingistä. Liturgina jouluaamun suorassa lähetyksessä toimii pastori Sari Hakuri ja saarnan pitää pastori Esa Järvinen. Kanttorina ja urkurina toimii Kaisu Rauhamaa. Jumalanpalveluksessa musisoi myös Sari Anneli Ruokonen, laulu, ja Kaisu Rauhamaa soittaa kanteletta.

Tapaninpäivänä 26.12. kello 10 kajahtaa vielä Kauneimmat joululaulut -jumalanpalvelus Pitäjänmäen kirkosta Helsingistä. Liturgina tapaninpäivän radiojumalanpalveluksessa toimii seurakunnan uusi kirkkoherra Maika Vuori ja saarnan pitää pastori Harri Kekäläinen. Kanttorina toimii Kylli Ahola.

Radiohartauksissa joulumusiikkisarjoja

Radion aamu- ja iltahartauksissa kuullaan joulun alla mm. joulumusiikkiin liittyviä tunnelmapaloja ja tietoutta. Kanttori ja kuoronjohtaja Tommi Niskala Kallion seurakunnasta pitää joulumusiikkiin nojautuvia aamuhartauksia 13.,14.,15. ja 17.12. teemalla Virsistä Bachiin.

Yleisradion joulukonserttia Kallion kirkosta voit kuunnella sunnuntaina 19.12. klo 15-16. Uusinta Ensemble. Suoran lähetyksen Kallion kirkosta kuuluttaa Inari Tilli. Konsertti on osa Euroopan yleisradioyhtiöiden joulumusiikin päivää ja se radioidaan Yle Radio 1:n kautta ja on kuunneltavissa vain suorana.

Muita ohjelmia Yleltä

Pisara-ohjelmassa nähdään joulun aikaan Yle TV1:llä mm. 11.12. Katri Saarela Jouluradiosta.

Dokumenttisarja Papisto kertoo neljän erilaisen papin elämästä. Mukana ohjelmassa on myös Paavalin seurakunnan pastori Elina Koivisto. Elinan ja muiden pappien arkea voi seurata Yle Areenasta ja Yle TV1 -kanavalta 20.12. lähtien. Sarjan trailerin voit katsoa jo nyt täältä ↗

Sekä radion että television hartausohjelmat ovat katsottavissa ja kuultavissa myös Yle Areenassa lähetysajankohtien jälkeen.

Hartausohjelmat Yle Areenasta löytyvät täältä ↗