19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute

Hartaudet ja musiikki kuuluvat edelleen helsinkiläisten jouluperinteisiin

27.12.2018, 13:37 /  päivitetty 27.12.2018, 14:04
Helsinkiläiset hiljentyvät joulun viettoon käymällä kirkossa. Tänä vuonna joulunajan tilaisuuksiin osallistui yli 200 000 kaupunkilaista.

Erityisesti ensimmäisen adventin Hoosianna-kirkot, Kauneimmat joululaulut ja aattohartaudet kuuluvat vuodesta toiseen helsinkiläisten jouluperinteisiin. Myös piipahdus hautausmaalla ja kynttilöiden sytyttäminen edesmenneiden läheisten haudoilla ovat monen kaupunkilaisen ohjelmassa.

Helsingin kirkoissa järjestetyissä joulunajan tilaisuuksissa kävi ensimmäisen adventin ja tapaninpäivän välisenä aikana noin 205 000 ihmistä. Lisäksi seurakunnat toivat joulunsanomaa palvelutaloihin, sairaaloihin, kaupunginosa- ja pihatapahtumiin sekä kauppakeskuksiin ja ravintoloihin: näiden tilaisuuksien osallistujamääriä ei ole tilastoitu. Luvuissa eivät ole myöskään mukana normaalin viikkotoiminnan kuten kerhojen omat juhlat.

Joulumusiikin merkityksestä kertoo se, että kirkossa kävijöistä noin puolet osallistui joko yhteislauluperinnettä ylläpitäviin Kauneimpiin joululauluihin tai joulukonsertteihin. Tutut jouluvirret kaikuivat luonnollisesti myös hartauksissa ja messuissa.

Kirkoissa joulua vietetään loppiaiseen 6. tammikuuta asti.