18.04. Onneksi olkoon: Valto, Valdemar | Palaute

Hälsningar från skriba 2021

24.06.2021, 09:52
Visste du att Johannes församlings ungdomsarbete har en egen hemsida? Här kan du läsa några utdrag ur skribabloggen som uppdateras dagligen under skriftskollägren.
Hav, himmel, stenar och en mås

Blogginlägg från Skriba 2, första dagen, 17.6:

"Johannes församlings andra skriftskoleläger ”Lekis 2” har äntligen startat. Konfirmanderna möttes av jublande hjälpisar vid bryggan efter en livlig båtfärd. Hjälpisarna och andra vuxna hade anlänt till holmen ett dygn tidigare för att planera lägret.

Dagen var fartfylld och innehöll en hel del skratt, simning vid båtbryggan, köttbullar till middag, häftiga volleybollsmatcher, en väggklocka som gick sönder, skrämmande gäss och ett fridfullt completorium (andakt som firas varje kväll). Konfirmanderna har fått leka namnlekar tillsammans och blir så småningom bekanta med sina lägerkompisar och efter rundvandringen torde ingen konfirmand tappa bort sig på holmen.

Dagen avslutades med en vacker solnedgång och en fridfull natistund. Lägerdeltagarna fick sjunga tillsammans och lyssna på en spännande berättelse om att tro på Gud. Nu vilar hela holmen och samlar krafter inför morgondagens äventyr."

Blogginlägg från Skriba 2, femte dagen, 21.6:

"En till dag fylld av äventyr lider mot sitt slut. Idag var en av sommarens varmaste dagar då temperaturen utomhus steg över 30°C.

Sysselsättning saknades inte för badvakterna, då det simmades i flera etapper. Konfirmanderna var flitiga i vattnet, och många skulle antagligen gärna ha simmat ännu mer än vi redan gjorde. Nästan mellan varje aktivitet kom det förfrågningar om att simma ännu mera.

Utöver simningen, fylldes dagen även med lite mer annorlunda program än en vanlig skribadag. Konfirmanderna fick delta i att skapa en Jesusvandring, där de i grupper fick framföra olika nyckelmoment ur Jesu liv som sketcher eller skådespel.

Andra hälften av dagen ändrades om fullständigt då intresset för att se på fotboll på kvällen var väldigt högt. Största delen av lägret kollade på matchen tillsammans som ett organiserat program i vad som kommer vara en av lägrets bättre ihågkomna kvällar."

Läs hela skribabloggen här.

Skriba på Instagram

Vecka 26 kan du dessutom följa med när ungdomsarbetsledare Ninni Grönroos postar på Instagramkontot Thisissvenskfinland.