25.04. Onneksi olkoon: Markku, Marko, Markus | Palaute

Fritids har öppnat: Chill, jumppa och kör på höstens program

11.08.2022, 15:53 /  päivitetty 12.08.2022, 10:54
Klockan närmar sig två på eftermiddagen och första skoldagen börjar vara slut, men på nyöppnade fritids i S:t Jacobs kyrka på Drumsö är stämningen hög. I hallen trängs 26 ryggsäckar i knaggarna medan doften av korv och bröd letar sig ut från matrummet.
Dörr med texten Eftis

– Får man vara på sin telefon? var en av de första frågorna som ställdes i dag och svaret är ja, fritids är barnens eget vardagsrum och eftermiddagen här är deras egen tid, samtidigt som vi förstås uppmuntrar till att göra saker tillsammans, berättar Helena Hollmérus, ledare inom småbarnspedagogiken i församlingen.

Hon är jätteglad över att så många barn hittat till fritids direkt från skolstarten. Verksamheten riktar sig till barn i årskurserna 3–6, i samma våning verkar ännu detta år församlingens eftis för de yngsta skolbarnen.

– I början kommer grupperna fungera skilt för sig, men när rutinerna satt sig kan vi säkert börja göra en del saker tillsammans med eftis och fritids, säger Hollmérus.

Bland annat delar grupperna den gymnastiksal som finns i den nyrenoverade byggnaden. Onsdag eller torsdag kommer fritids att ha salen för sig och möjlighet att spela bland annat innebandy. Det gläder fritidsledare Axel Åberg som är utbildad idrottsinstruktör.

En ung man serverar mat vid ett brod.

– Jag hoppas vi ska kunna röra på oss mycket, jag är också gärna ute tillsammans med barnen, säger Åberg medan han serverar hot dog som är dagens mellanmål.

Mellanmål i stil med smörgås, youghurt och frukt kan barnen köpa på fritids för en euro. Barnen behöver inte anmäla sig någonstans på förhand, det är bara att dyka upp.

I september startar församlingens barnkör som övar på tisdagar kl. 15 i S:t Jacobs kyrka tillsammans med kantor och körledare Eva Henricson.

– Då kan man komma till fritids, gå och sjunga emellanåt, och komma tillbaka efter övningen om man vill, säger Hollmérus.

Hon hoppas kunna erbjuda ett mångsidigt innehåll på fritids där barnens egna önskningar och idéer får ta plats.

– Då fritids är en del av vår egen kärnverksamhet har vi också alla möjligheter att samarbeta med andra verksamhetsformer i församlingen och uppmärksamma kyrkoårets högtider på olika sätt.

Just i dag är tv-rummet utan tvekan mest populärt där Nintendo Wii snurrar på medan ett dussin pojkarna jämför spelframgångar på sina telefoner. I hallen finns flera olika brädspel, pysselmaterial och förstås utrymme att bara chilla tillsammans med sina vänner, helt fritt – så som det ska vara på fritids.

Skolväskor som hänger i en knagge.