19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute

Familjerådgivaren tipsar: Konkreta råd för coronavardagen

04.04.2020, 08:57 /  päivitetty 04.04.2020, 09:09
Familjerådgivare Anna Korkman Lopes svarade på frågor, live på Facebook, på onsdag kväll den 1.4.2020. Det övergripande temat för frågestunden var familjen och relationerna under coronasituationen. Hur ska man hålla sams där hemma?

Här hittar du några av frågorna och Annas svar:

Har du några konkreta tips för hur man ska klara coronavardagen inlåst mellan fyra väggar (med partner/barn)?

– Allra först behöver man skapa en diskussion om situationen där alla kan delta och känna att de blir hörda – där alla får berätta vad som känns svårt, lätt, roligt, jobbigt osv. Definiera först för dig själv vad som är allra viktigast för dig just nu, och berätta sedan för de andra. Fundera också på vad du kan erbjuda de andra, var du kan flexa helt enkelt.

Anna påminner ändå om att riktigt små barn varken kan eller måste förstå att mamma eller pappa nu måste jobba och behöver vara ifred.

– Små barn behöver en vuxen. Det är fint om man kan dela tiden mellan de vuxna, i annat fall får man kanske ta till barnens sovtider för att få sitt jobb gjort.

Framför allt gäller det ändå att försöka acceptera att allting är annorlunda nu.

– Det verkar som om vi har svårt att ta det här hotet på allvar, men vi kan inte förvänta oss att allt ska vara som förut när det inte är det. Det gäller att ha tålamod och visa nåd, både mot sig själv och mot andra. De flesta människor önskar sig ett långt tålamod men ingen vill egentligen gå igenom processen som tränar upp det. Men här är vi nu och övar, testar, experimenterar och lär oss lyssna och förhandla med varandra på nytt.

Ett led i acceptansen av den nya situationen är att prioritera rätt. Det som är allra viktigast prioriteras och det som är mindre viktigt lämnas bort eller förändras.

– Man måste fråga sig vad jag kan förändra för att kunna fortsätta med det som är allra viktigast för mig.

Hur ska man få det att gå ihop om man har väldigt olika förhållningssätt till coronan? Om jag själv är väldigt försiktig men partnern tycker alla överreagerar och fortsätter att leva som förr?

– Det är ofta så att ju mer jag driver en fråga åt ett håll, desto starkare driver min partner frågan åt andra hållet. Om båda är starkt övertygande så sporrar man varandra att gå ännu längre i sin egen övertygelse: ju försiktigare du blir gällande coronan, desto mindre försiktig kommer din partner att bli. Mitt tips är därför att försöka släppa efter lite på de egna kraven och kanske vädja lite för personlig del. Kanske fråga den andra ungefär så här: Kan du göra det här för min sinnesros skull? Jag ska försöka ta det lugnt och inte jaga upp mig, men kan du komma mig tillmötes med bara det här – och sedan nämna någon specifik sak som man skulle vilja att den andra iakttog.

Det här är en metod som Anna själv tar till som förälder.

– Människor vill sällan bli tillsagda om hur de ska göra. Det ger inte resultat att kommendera. Men om du kan hänvisa till din egen sinnesro så kanske den andre kan komma dig till mötes.

Hur ska man få tidsanvändningen att gå ihop? Hur mycket tv-spels tid kan man ge sina kids utan att vara dålig förälder?

– Just nu kan det bra vara så att det är bättre för mammas psykiska hälsa att barnen får spela lite mer än vanligt, än att man för en lång diskussion om spelprinciper varje dag. Samtidigt är det ju bevisat att vi mår bra av sociala kontakter, av interaktion och av att bara titta på varandra. Därför är det jättebra att försöka få åtminstone en stund varje dag när man verkligen är tillsammans. Kanske spelar brädspel eller bara chillar på soffan. Det måste inte vara djuplodande diskussioner varje kväll. Också här får vi sänka kraven och visa nåd, det är okej att bara vara. Kanske är det något som vi kommer att se tillbaka på senare och känna uppskattning inför, att vi fick den här tiden tillsammans.

Hela frågestunden hittar du facebook.com/kyrkanihelsingfors (länk)

Vi strävar efter att sända en "Hemma hos" live-kväll från någon av våra anställda varje vecka. Nästa vecka, på skärtorsdag, besöker vi Stefan Forsén som är chef för det gemensamma församlingsarbetet i Helsingfors.

Vi återkommer också till familjerådgivningen efter påsk med en frågekväll till om familj- och relationer i coronatider. Följ oss på Facebook för mer information!