19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute

Biskop Björn Vikström deltar i Prideveckans parkfest

18.06.2019, 16:19 /  päivitetty 20.06.2019, 13:10
För första gången deltar biskopar från den evangelisk-lutherska kyrkan i Helsingfors Pride. Både Björn Vikström från Borgå stift och Teemu Laajasalo från Helsingfors stift deltar i parkfesten på lördag den 29.6.
Tuomiokirkon portailla on paljon Helsinki Pride -kulkueeseen osallistuvia ihmisiä, sateenkaarilippuja, ilmapalloja.

Parkfesten börjar kl. 13 i Brunnsparken och mitt vimlet kan man också finna en lugn plats i "Containerkyrkan" där kyrkans anställda finns på plats. Man kan komma förbi för såväl samtal som lugn och stillhet. Biskoparna Björn Vikström och Teemu Laajasalo finns på plats vid Containerkyrkan under några timmar.

Studentpräst Laura Mäntylä är en av arrangörerna bakom församlingarnas medverkan under Prideveckan.

"Kyrkan är med på Pride eftersom också vi som tillhör sexuella minoriteter och könsminoriteter, är en del av kyrkan. Kyrkans ansikte är också vårt ansikte. Kyrkan vill också vara med och stöda regnbågsgemenskapen, där många blivit sårade av kyrkan. Vi vill nu ge utrymme och en möjlighet att berätta om sina besvikelser, sina önskningar - och kanske kan vi rent av komma med helande upplevelser", säger Mäntylä.

I Containerkyrkan är det möjligt att bli hörd, bemött och även välsignad om man så önskar.

"I kyrkan har många sorgligt nog blivid förbannade istället för välsignade. Det är viktigt att försöka hela de sår som människor fått av kyrkan, ta ansvar för dem", sammanfattar Mäntylä.

Krama en farmor

I anslutning till Containerkyrkan på parkfesten arrangeras också en "kramstation". Om du är en cirka 45–90-årig mamma, mormor, morfar eller annan förälder, mor- eller farförälder, så får du gärna hjälpa till! Många som tillhör sexuella minoriteter och könsminoriteter har aldrig fått sina egna föräldrars acceptans. Tanken är att den som vill kan få en föräldrakram på parkfestens kramstation intill Containerkyrkan.

Om du vill delta som kramförälder kan du kontakta Mio Kivelä via messenger eller på e-post: mio.kivela@evl.fi eller tfn 050 376 1480. Du kan också lämna ett textmeddelande på telefonen.

Söndagen den 30.6 firas Prideveckans mässa i Domkyrkan klockan 10 (på finska). Predikant är Hanna Mithiku, ordförande för gemensamma kyrkofullmäktige i Helsingfors.

Läs mera om det kristna programet under Pride 24–30.6.2019 (på finska).