24.04. Onneksi olkoon: Pertti, Altti, Albert | Palaute
Koko Helsinki

Aurore-renenssanssimusiikkijuhlat 24.–27.1. Paavalinkirkossa

11.01.2019, 12:30
Aurore-renessanssimusiikkijuhlien neljä konserttia muodostavat kertomuksen, joka etenee surumielisyydestään tunnetun ruhtinattaren laulukirjan musiikista ehkä kaikkien aikojen härskeimmän paavin lempimusiikkiin ja rikollisten säveltäjien mestariteosten kautta taivaan porteille vievään monikuoromusiikkiin. Täältä löydät koosteen musiikkijuhlien konserttiohjelmasta.

Torstai 24.1. klo 19 Paavalinkirkossa

SURUMIELINEN RUHTINATAR – MUSIIKKIA MARGARETA ITÄVALTALAISEN LAULUKIRJASTA

Habsburg-prinsessa Margareta oli 24 vuoden ikään mennessä tullut jo kahdesti leskeksi. Hän kieltäytyi avioitumasta uudestaan, mistä sai liikanimensä Dame de deuil – surun ruhtinatar. Hän suuntasi rakkautensa musiikkiin ja antoi koota chanson-kokoelmia ajan johtavilta säveltäjiltä. Esiintyjät: The Cipriano Project, Mikko Ikäheimo, luuttu, Maija Lampela, viola da gamba.

Perjantai 25.1. klo 19 Paavalinkirkossa

LOISTAVA DEKADENSSI – JUHLAT BORGIA-PAAVIN HOVISSA

Maallisena paavina tunnettu Aleksanteri VI oli ristiriitainen hahmo suhteessa paavinvirkaan, naisiin ja kultaan. Taiteen ja musiikin kannalta hän oli kuitenkin kullanarvoinen mesenaatti. Esiintyjät: Fuse di Venere -yhtye: Tuuli Korte ja Teppo Lampela, laulu, Elizabeth Rumsey, viola d’arco, Maija Lampela, viola da gamba, Anna Oramo, urut ja cembalo.

Lauantai 26.1. klo 19 Paavalinkirkossa

SKANDAALI! – RIKOLLISEN MIELEN MESTARITEOKSIA

Renessanssimestarit eivät olleet puhtaita pulmusia. Skandaali-konsertissa kuullaan mustien tekojen miesten kirkkaimpia sävellyksiä. Esiintyjät: Audi alteram ja I Dodici.

Sunnuntai 27.1. klo 16 Paavalinkirkossa

TAIVAAN PORTEILLA – JUHLAMUSIIKKIA PAAVEILLE JA KEISAREILLE

Renessanssiaikana kuninkaat ja paavit kamppailivat kuorojensa paremmuudesta ja maksoivat kilpaa parhaille muusikoille. Konsertissa kuullaan kirkollisiin ja valtiollisiin juhlamenoihin ja seremonioihin sävellettyjä teoksia ajan tavoitelluimmilta säveltäjiltä. Esiintyjät: Lumen Valo, Kaleidos Ensemble, Audi alteram sekä Raivo Tarum, sinkki.

Liput konsertteihin maksavat 20/15 euroa, ja niitä saa Auroren omasta lippukaupasta (https://holvi.com/shop/aurore/), Lippupisteestä ja tuntia ennen ovelta. Festivaalipassi maksaa 50/35 euroa.

45 minuuttia ennen jokaista konserttia on taiteilijatapaaminen ja ilmainen kahvitarjoilu kirkon alasalissa.