19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute
Koko Helsinki

Helsingin seurakuntayhtymä teettää luottokorttimaksujen erityistarkastuksen

18.01.2018, 21:34

Helsingin yhteinen kirkkoneuvosto päätti 18.1.2018 teettää
puolueettomalla tilintarkastusyhtiöllä seurakuntayhtymän kirkkoherroja,
johtajia, päälliköitä ja johtavia luottamushenkilöitä koskevan
luottokorttimaksujen ja matkalaskujen erityistarkastuksen. Se koskee
noin 50 päättävässä asemassa olevan henkilön hankintoja vuodelta 2017.

Tarkastuksen tekee MAURA Audit Oy, joka valittiin tehtävään tarjouskilpailun perusteella. Työn arvioidaan kestävän joitakin viikkoja. Tarkastuksessa kiinnitetään huomiota erityisesti siihen, onko annettuja ohjeita noudatettu ja ovatko ohjeet olleet riittävät. Näitä ovat muun muassa se, että luottokorttia on käytetty vain työhön liittyviin kuluihin ja matkakustannuksissa on noudatettu kohtuutta.

Seurakuntayhtymän sisäinen tarkastus toteutti syksyllä 2017 luottokorttimaksujen käsittelyprosessia koskeneen tarkastuksen. Tällöin prosessissa todettiin puutteita ja ne korjattiin joulukuun alussa voimaan astuneella tarkennetulla ohjeistuksella. Lisäksi julkisuuteen on tullut epäilyjä seurakuntayhtymän taloudenpitoa koskevista epäselvyyksistä ja mahdollisista väärinkäytöksistä.

"Haluamme puhdistaa ilmaa ja katsoa huolella, mitä todellisuudessa on tapahtunut ja onko esille tuoduissa epäilyksissä ja syytöksissä perää", toteaa seurakuntayhtymän tarkastustoimikunnan puheenjohtaja, yhteisen kirkkoneuvoston jäsen Pertti Sundberg.

"Tarkastus rajattiin tässä vaiheessa koskemaan vuotta 2017 ja johtavassa asemassa olevien henkilöiden luottokorttilaskuja ja matkalaskuja, jotta tarkastukseen käytettävä työmäärä pysyy kohtuullisuuden rajoissa ja jotta saamme tuloksia nopeasti. Tarkastuksen tuloksesta riippuu, onko syytä tavalla tai toisella ryhtyä laajempiin toimiin", jatkaa Sundberg.

Helsingin seurakuntayhtymä tiedottaa tarkastuksen tuloksista heti niiden valmistuttua arviolta viikolla 9.