19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute

Munkkivuoren kirkon kastepuu on pitsiä

15.02.2017, 13:18 /  päivitetty 21.02.2017, 17:13

Munkkivuoren kirkossa otettiin vuoden alusta käyttöön uusi kastepuu. Kastepuu on koottu seurakuntalaisten lahjoittamista liinoista ja lakanapitseistä. Kastepuun idea on tehdä näkyväksi kaikkein nuorimmat seurakuntalaiset.

Jokainen uusi kastettu saa
nimensä puuhun sunnuntain messussa. Lehdestä löytyvät
hänen kaikki etunimensä ja kastepäivä. Kastepuun lehdet ovat sydämen muotoisia "herttalehtiä" ja kastettu saa sen myöhemmin itselleen muistoksi. Tarkoitus on kutsua vuoden aikana kastetut pikkuseurakuntalaiset läheisineen Palmusunnuntain Vauvamessuun.

Kastepuun avulla haluamme kertoa siitä, että jokainen kastettu on tervetullut seurakunnan yhteyteen. Jeesus asetti lapsen uskon esimerkiksi ja siksi kastepuu on esillä niin keskeisellä paikalla. Puu on myös täynnä esirukousaiheita, kiitos-, siunaus- ja pyyntöaiheita meille kaikille. Kastetut ja heidän perheensä otetaan näin rukouksissa Jumalan suuren perheväen huolenpidon ja välittämisen piiriin. Jokainen pieni lehti on osanen suuressa puussa. Puussa, joka kasvaa.

Kasteen toimittava pappi kertoo kastepuusta perheelle ja kutsuu heitä seuraavan pyhän messuun. Sunnuntaista voidaan sopia perheen kanssa toisinkin, jos on tarpeen. Jos vanhemmat eivät halua lapsen nimeä kastepuuhun, senkin voi kertoa kastavalle papille. Perhe voi halutessaan tulla itse ripustamaan lehden. Se voi olla vanhemman, kummin, isovanhemman tai sisaruksen kunniatehtävä.