19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute

”Mulla on aikaa sulle vaikka
koko päivä” – Malmilla kokeiltiin, voisiko pappi luopua kiireestä ja olla läsnä satunnaisille ihmisille

12.10.2020, 07:50 /  päivitetty 12.10.2020, 11:59
Nykypapin työ on kiireistä. Samalla tavalla kuin muutkin ammattilaiset, papilla saattaa olla kiire yhdestä palaverista toiseen, ristiäisistä hautajaisiin, sieltä paperitöihin ja illan kerhotoimintaan.
Malmin projektipapit  2018-2020

Malmilla kokeiltiin kahden vuoden ajan, voiko papin työtä tehdä vähän niin kuin italialaisen kirjasarjan Isä Camillo. Voisiko pappi luopua kiireestä ja pysähtyä satunnaisten ihmisten tarpeiden äärelle. Että jos ihminen kadulla arasti kysyy, että sulla varmaan on kiire, vastaisikin siihen, että ei, mulla on aikaa sulle vaikka koko päivä.

Idean sai kirkkoherra Heikki Arikka. Koillis-Helsingin alueella oli tapahtunut alueellinen tragedia, joka oli järisyttänyt alueen ihmisiä. Sen seurauksena Arikka lähti päivystämään ja kohtaamaan alueen ihmisiä kiireettömästi lähiöihin.

Tapahtumaketjun seurauksena palkattiin vuonna 2018 seurakuntaan neljä uutta pappia kaksivuotiseen kokeiluun vahvistamaan seurakunnan jalkautuvaa työtä. Heidän tuli mennä kansan keskellä kysymään, mitä kuuluu, olemaan läsnä kiireettömästi, kulkemaan rinnalla. Pappien työnkuvaan eivät kuuluneet kasteet, häät, hautajaiset tai muu yhteisötyö.

Kaksikin tuntia palloilua kaupungilla voi uuvuttaa

Yksi papeista pystytti Malmin Teboilille oman kantapöytänsä. Kaksi papeista pyrki lapsiperheiden pariin, neljäs opiskelijoiden luo. Lisäksi nähtiin tärkeänä, että yksi pappi päivystää Malmin hautausmaalla. Tavoite ja tulos oli läsnäolon lisääminen. Ihmisiltä tullut palaute oli pääosin positiivista.

Mutta voiko pappi tehdä työtään näin löyhästi? Vaikeuksiakin oli. Kaksikin tuntia palloilua kaupungilla voi uuvuttaa. Entä sitten, jos palloilee joka päivä kaksi vuotta? Opittiin, että pappi tarvitsee selkeää rakennetta työhönsä. Lisäksi työ vaatii vahvaa kykyä johtaa itseään ja vahvaa identiteettiä.

Suomalaisessa kaupunkiympäristössä papille ei tarjoudu samanlaista asemaa kuin kirjasarjan italialaisessa pikkukylässä toisen maailmansodan jälkeen. Siksi dialoginen asenne on olennainen. Joihinkin maisemiin tällainen pappi sopii erityisen hyvin. Onnistuneita jalkautumisia olivat eritoten Malmin Teboil sekä Malmin hautausmaa. Kahden vuoden jälkeen selvää on, että tämäntyyppisen työotteen on laajennuttava ja jatkuttava koko seurakunnassa.

Syvenny aiheeseen lukemalla projektipappi Sami Kivelän raportti hankkeesta.

Voit myös katsoa aiheesta esityksen tiiviimmässä muodossa.