24.04. Onneksi olkoon: Pertti, Altti, Albert | Palaute

Kyllä tekee sielulle hyvää laulaa virsiä - Soutustadion soi kesällä

07.06.2019, 10:37 /  päivitetty 13.06.2019, 12:52
Soutustadionille pääsee taas laulamaan! Lauluhetkien tunnelma on mahtava akustiikan vuoksi. Virret saavat voimaa stadionin katoksesta, joka kokoaa äänet yhteen. Illan aikana lauletaan monta tuttua suosikkia, mutta myös harvemmin kuultuja virsiä.

Soutustadionin virsilauluilloissa lauletaan laineiden tahtiin kesäsunnuntaisin kello 18–19 osoitteessa Merikannontie 4. Lauluiltoja järjestetään 2.6.–25.8., poikkeuksena 9. ja 23.6., jolloin niitä ei pidetä.

Tule laulamaan lempivirttäsi kanttorin johdolla kauniissa maisemissa. Yleisöllä on mahdollisuus esittää omia toiveitaan virsikirjan aarteistosta. Illan päätteeksi on papin pitämä hartaus.

Veisulauluiltaan on vapaa pääsy ja sinne ovat tervetulleita kaikki ikään ja kotiseurakuntaan katsomatta. Tapahtuma on myös oiva tilaisuus päästä tutustumaan historialliseen paikkaan. Osoite on Merikannontie 4. Omalla veneelläkin voi tulla.

Mitä mahtaa ajatella kajakillaan stadionin ohi lipuva meloja, kun katsomon väki säestää matkaa virren Soi kunniaksi Luojan sävelin. Näin kirjoitti Kirkko ja Kaupunki 01.07.2013.

Töölön seurakunnan kanttori Tuomas Karjalainen puolestaan totesi samassa lehdessä: ”Kun lauletaan yhdessä, oma ääni saa olla minkälainen vain. On helppo tulla mukaan. Monille tämä on harrastus. Samoja kasvoja näkee läpi kesän.”

Virsi-illoilla pitkät perinteet

Helsingin Soutustadionin rakentaminen aloitettiin Talvisodan kynnyksellä vuonna 1938 tulevien Olympialaisten melonta- ja soututapahtumien katsomoksi. Kuten tiedetään, kisat peruuntuivat sotatoimien vuoksi. Vuoden 1952 olympiakisojen lähestyessä stadion todettiin lopulta liian tuuliseksi soutukilpailujen järjestämiseen, ja Meilahteen rakennettiin väliaikainen soutustadion. Taivallahden Soutustadionilla järjestettiin sen sijaan melontakilpailut.

Stadionin suunnitteli arkkitehti Hilding Ekelund, jonka piirustuspöydältä ovat peräisin myös Helsingin Taidehalli ja Töölön kirkko. Töölön seurakunta on järjestänyt monet vuosikymmenet virsilauluiltoja kesäsunnuntaisin juuri Soutustadionilla.

Helsingin kaupungin toimintakertomuksessa vuodelta 1957 mainitaan, että Soutustadionilla järjestettiin lukuisia yhteislaulutilaisuuksia, hengellisiä virsilauluiltoja. Näillä virsilauluilloilla on siis hyvin pitkä ja edelleenkin jatkuva perinne. Tietääköhän kukaan, milloin Soutustadionilla veisattiin ensimmäisen kerran?