20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute

‍Yhteinen kirkkoneuvosto hyväksyi osaltaan ennakoitua positiivisemman tilinpäätöksen

23.03.2018, 09:49 /  päivitetty 23.03.2018, 09:52
Helsingin seurakuntien säästötoimet ovat tuottaneet tulosta. Alustava tilinpäätös vuodelta 2017 näyttää yli 16 miljoonan euron ylijäämää.

Yhteinen kirkkoneuvosto päätti 22.3. osaltaan hyväksyä toimintakertomuksen ja tilinpäätöksen ja jättää ne tilintarkastajille tarkastukseen. Lopullisen vahvistuksen luvuille antaa yhteinen kirkkovaltuusto kesäkuussa.

Koko yhtymän toimintakate parani edellisestä vuodesta 9,0 miljoonaa euroa. Ennakoitua paremmat numerot johtuvat kertaluonteisista yllättävistä tuloista, esimerkiksi tulipalossa tuhoutuneen Honkalinnan leirikeskuksen vakuutuskorvauksista ja Temppeliaukion kirkon vierailumaksuista.

Rahoitustoiminta tuotti vuonna 2017 noin 16,4 miljoonaa euroa, kun viime vuosina tuotto on ollut keskimäärin 10 miljoonaa.

Seurakunnat ovat onnistuneet säästämään toimintamenoistaan – pääasiassa palkat ja tilakulut – vuoden etunojassa. Säästöjen lisäys oli 2,6 miljoonaa euroa.

Helsinkiläisten maksamat kirkollisverot pienenivät ennakoitua vähemmän: nyt näitä veroja kertyi 79,9 miljoonaa euroa (80,4 miljoonaa euroa vuonna 2016). Yhteisöveron korvautuminen valtionrahoituksella alkaa nyt näkyä täysimääräisenä: 92,1 miljoonan euron yhteenlasketut vero- ja valtionrahoitustulot olivat 3,5 miljoonaa euroa vähemmän kuin edellisvuonna.

Tulos kaupunkilaisten hyväksi

Yhteinen kirkkoneuvosto päätti esittää valtuustolle, että ennakoitua parempi tulos antaa lisää mahdollisuuksia investoida seurakuntien työhön ja auttamiseen.

Keskusrahastomaksun 0,8 miljoonan euron aleneminen annetaan suoraan seurakunnille lisämäärärahana tälle vuodelle. Budjetoitua paremmat verotulot palautetaan seurakuntien toimintaan kehyksen päälle jaettavana lisämäärärahana vuodelle 2019.

Toimintakulttuurin muutoksen edistämiseen ehdotetaan myönnettäväksi 2,5 miljoonan euron lisämääräraha vuosille 2018-2020.

”Nyt päätettiin raameista, emme yksityiskohdista. Seuraavaksi raamipäätökseen ottaa kantaa yhteinen kirkkovaltuusto. Tämän jälkeen alkaa yhteinen työ sisältöjen valmistelemiseksi. Ehdotukset käytännön askelmerkeistä valmistellaan niin, että toteutus tehdään aidosti yhteistyössä seurakuntien, yhtymän yhteisten yksiköiden, luottamushenkilöiden ja ulkoisten yhteistyökumppaneiden kanssa”, sanoo yhtymänjohtaja Juha Rintamäki.

Sijoitustoiminnan ennakoitua paremmat tuotot ja muut ylimääräiset toimintatulot noin 7-8 miljoonaa euroa laitetaan säästöön pahan päivän varalle.