19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute

Kannelmäen kirkossa vietettiin 50-vuotisjuhlamessua

04.09.2018, 18:50 /  päivitetty 07.09.2018, 10:40
”Kannelmäen kirkko, telttamaja - retkellä olevien lepopaikka.” Tähän tapaan muistutti saarnassaan rovasti Pentti Simojoki Kannelmäen kirkon merkityksestä Kannelmäen kirkon 50-vuotisjuhlamessussa 2.9.2018.
Kannelmäki_kirkossa messussa

Juhlamessu aloitettiin samalla virrellä, joka veisattiin ensimmäisenä kun Kannelmäen kirkko 50 vuotta sitten otettiin käyttöön: "Oi, kuinka ihana on huonees, Jumala! Minua, Herra suuri, ravitset siellä juuri pyhällä sanallasi. Siis veisaan kiitostasi." (Virsi 200:1)

Messussa liturgian toimitti kirkkoherra Sakari Enrold ja saarnasi rovasti Pentti Simojoki. Kanttori Anne Myllylä yhdessä lauluyhtyeen ja soittajien kanssa vastasi messumusiikista. Messussa kuultiin muun muassa osia Taneli Kuusiston kantaatista. Juhlamessuun oli saapunut noin 350 ihmistä. Mukana oli niitä, jotka ovat eläneet Kannelmäen kirkon vaiheita sen suunnitelmista ja rakentamisesta nykypäivään. Messuvieraiden joukossa oli muun muassa pariskunta, jotka olivat ensimmäiset, jotka Kannelmäessä vihittiin avioliittoon.

Messun jälkeen nautittiin vähän paremmat kirkkokahvit, jonka jälkeen ohjelma jatkui kirkkosalissa. Siellä kuultiin tarinoita siitä, mitä Kannelmäen kirkko on vuosien ja vuosikymmenten varrella merkinnyt ja toiveita siitä, mikä merkitys sillä voi olla tulevaisuudessa. Juhlassa kuultiin rovastikunnallisen nuorten parlamentin edustajia, seurakuntaneuvoston varapuheenjohtajan Timo Sahin puheenvuoro ja kannelmäkeläisen perheenisän Tomi Sirkiän muistoja Kantsun kirkosta. Ritva Weiskam toi näkökulman kotikirkon merkityksestä monien ulkomailla asuttujen vuosien jälkeen. Kaarela-Seuran tervehdyksen toi Erik Bärlund. Vaskikvintetti Väärä Vitonen soitti puheenvuorojen välillä.

Kannelmäen kirkon 50-vuotisjuhlamessua vietettiin sunnuntaina, jonka aiheena oli Kiitollisuus. Päivän evankeliumissa (Matt. 11: 25-30) Jeesus sanoo: ”Tulkaa minun luokseni, kaikki te työn ja kuormien uuvuttamat. Minä annan teille levon.” Kannelmäen kirkossa, telttamajassa, voi kukin jättää taakkansa Kristuksen kannettavaksi, levätä ja taas jatkaa matkaa.

Aiheesta aiemmin: Kannelmäen kirkko täyttää 50 vuotta

Kannelmäen kirkon alttari_lasimaalaus